Hoe voorkom je melige smaak van een roux in engels vis taart?

Alles is gelukt en ziet er goed uit, maar nasmaak is nogal hevig. Er zitten geen klonten in er er werd echte boter gebruikt (ongezouten).

4 jaar geleden
in: Koken
4.6K

Antwoorden (1)

Belangrijk bij het maken van de roux is, dat je de bloem goed laat garen.
1.Weeg boter en bloem af. Van allebei precies even veel.
2.Je smelt de boter, liefst in een steelpan met niet al te dunne bodem.
3.Voordat de boter verkleurt, voeg je de bloem er in één keer bij.
4.Roer met een houten spatel tot je een papje hebt. Houd het vuur laag, blijf roeren, en laat de bloem enkele minuten garen. Officieel moet dat minstens een kwartier zijn, maar kijk uit dat de roux niet gaat verkleuren.
5.Houd het op een klein vuurtje.
6.Voeg je visfond toe, roer tot het goed bindt en laat ook dat enige minuten doorgaren. Zo voorkom je, dat je een bloemsmaak of melige smaak in je gerecht hebt.