waarom stoppen fabrikanten van eten altijd (veel) suiker in eten, ookal zou dat gezond moeten zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Suiker heeft een smaakversterkend effect en uit (blind) consumentenonderzoek kiezen consumenten toch vaak het meest zoete product.
Ik het het zelf meegemaakt als productontwikkelaar tijdens markttesten: consumenten zeggen wel dat ze gezondheid belangrijk vinden en dat ze minder suiker of minder zoet willen maar als het op preoven aan komt kiezen ze toch voor de meest zoete variant.
Danoontje heeft het een aantal jaren geleden geprobeerd met minder zoet: was geen succes.
Suiker is daarnaast ook nog vaak een dure grondstof die fabrikanten graag wat zouden minderen.
Utrecht
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat dat een licht smaakversterkend effect heeft en omdat mensen graag zoet eten.
Gezond is het niet, op zich is het ook niet ongezond want niemand dwingt je zulke dingen te eten, maar je krijgt al zat suikers binnen zonder al die toegevoegde suikers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als fabrikanten denken dat ze meer verkopen door rattenkruid in het voedsel te stoppen, dan zit er de volgende dag rattenkruid in. Geharde vetten zijn zwaar kankerverwekkend, in de us verboden, maar in Nederland tref je de transvetten overal in aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat ze hier veel geld mee verdienen.
Suiker zorgt ervoor dat je het lekker vindt. Vooral als je verslaafd bent aan eten van suikers. Kortom je koopt de volgende keer weer dat product want het was lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Suiker is een spotgoedkope smaakmaker. Dat is de belangrijkste reden maar vaak is suiker ook een belangrijke factor voor de consistentie, zoals bij gebak.

De hoeveelheid suiker in soepen, sauzen en salades is aanzienlijk, hoewel ik eigenlijk van 'dramatisch' zou moeten spreken. Door de raffinage van de grondstoffen en het gebruik van verdikkingsmiddelen zit er nauwelijks smaak aan industrieel geproduceerd voedsel. Dat wordt gecompenseerd met smaakmakers als suiker, zout en smaakversterkers.

Suiker is NIET gezond. Het is, zeker in de hoeveelheden waarin het gemiddeld gegeten wordt, een onnatuurlijk voedselingrediënt. De consumptie van geraffineerde koolhydraten zoals suiker is de belangrijkste oorzaak van de explosieve toename van overgewicht en diabetes type 2.

Als je zelf je eten kookt dan zul je merken dat je nauwelijks tot geen suiker nodig hebt om gerechten met smaak te bereiden. Ja, natuurlijk wel met gebak maar het is raadzaam om dat met mate te eten. Maar in salades, sauzen en soep hoort geen suiker.