waar komt de naam theeworst vandaan? er zit toch geen thee in?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee en er zitten ook geen kinderen in kinderchocolade.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je dat zeker mlodewijk? Misschien een leuke vraag voor de Keuringsdienst van Waarde, ik zie ze wel een telefonist gek maken door oh zo onschuldig te blijven vragen ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, je weet het nooit natuurlijk.
paulus811
13 jaar geleden
Ik zoek me ook altijd rot in de koninginnesoep...

Het beste antwoord

Theeworst
Waar komt de naam theeworst vandaan? Er bestaan verschillende verhalen over de herkomst van de naam, maar dit verhaal lijkt het meest waarschijnlijk: het toneel is een worstenmakerij in Berlijn aan het begin van de vorige eeuw. Duitsland was toen al beroemd om de harde, droge worstsoorten. Een worstmaker had zich niet aan de receptuur gehouden (of zich vergist, dat is niet duidelijk) met het gevolg dat de worst niet hard werd, maar smeerbaar bleef. Ook in die tijd was het al gebruikelijk om ?s middags thee te drinken en daar wat bij te eten. De worstmakers besloten toch eens van de mislukte worst te proeven en kwamen tot de ontdekking dat deze heel lekker was. Er werd onderzocht wat er bij de productie fout was gegaan en vanaf die tijd is men de worst op deze manier bijven maken.
Vandaar de naam theeworst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Theeworst (Duits: Teewurst) is een smeerbare worst gemaakt van varkensvlees en spek. Deze worst heeft een kenmerkende rooksmaak, die tegenwoordig vaak via een rookaroma wordt toegevoegd.
De oorsprong van theeworst ligt in Rügenwalde, het huidige Poolse Darłowo, waar de worst sinds 1874 gefabriceerd wordt. De naam zou afkomstig zijn van de gewoonte deze worst op sandwiches bij de thee te serveren.

Na de Tweede Wereldoorlog werden de Duitsers uit het grootste deel van Pommeren verdreven. De worstfabrikanten uit Rügenwalde richtten in de Bondsrepubliek Duitsland nieuwe bedrijven op en zetten de productie van de theeworst voort. Deze fabrikanten richtten een Vereniging van voormalige Rügenwalder vleesfabrikanten, die sinds 1957 de rechten bezit van het woordmerk Rügenwalder Teewurst.