Is veganistisch eten gezonder dan vegetarisch eten?

Hi, ik ben nu al vier jaar vegetarier en ik denk erover om veganist te worden. Mijn moeder is het hier echter niet mee eens en zij wil weten waarom ik deze stap zou maken. Is het gezonder/beter voor het milieu?

Weet jij het antwoord?

/2500

Met "vegetariër" bedoelt men doorgaans "lacto-ovo-vegetariër", Mensen die geen vlees, maar wel vis eten, worden soms pescotariër of semi-vegetariër genoemdwat wil zeggen dat die persoon geen vlees of vis eet, maar wel zuivel en eieren. Een minderheid is lacto-vegetariër (wel melk, geen eieren) of ovo-vegetariër (geen melk, wel eieren). Of veganistisch gezonder is dan vegetarisch hangt er helemaal vanaf hoe je het doet: Je moet het wel zorgvuldig doen. Hoe extremer je eet, hoe meer je moet opletten dat je wel de goede voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en aminozuren binnenkrijgt. Anders kan het juist gevaarlijk zijn.’ Met een veganistisch dieet krijg je sommige voedingsmiddelen minder snel binnen. Zo kan een tekort ontstaan aan calcium, jodium, ijzer, zink en vitamine B12. Ook eiwitten krijgen veganisten niet altijd genoeg binnen.

Bronnen:
https://www.volkskrant.nl/de-gids/hoe-on-g...
https://www.vegetariers.nl/bewust/veelgest...
https://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/e...

Nee, zelfs vegetarisch leven is niet automatisch het allergezondste om te doen. Het biedt wel gezondheidsvoordelen, zoals het risico op hart-en vaatziekten en ook zal het de bloeddruk verlagen, maar je zal ook vitamines/eiwitten missen die alleen in dierijke producten zitten. Als je die niet aanvult met supplementen of plantaardige vervanging, kom je al snel op een vitaminetekort ..... slik je teveel supplementen krijg je een vitamine overschot en daar wordt je ook niet blij van; lees maar eens door; https://www.gezondheidsplein.nl/dossiers/vitaminen/kun-je-ook-te-veel-vitamines-slikken/item43003 Bij veganisme moet je zeker een goed uitgebalanceerd en gezond dieet samenstellen, want de kans op tekorten van waardevolle voedingsstoffen is hierbij nog meer aanwezig dan bij vegetarisch. Veganisme schakelt alles wat dierlijk is uit. Het gaat bijvoorbeeld om vis (verlaagt het risico op fatale hartziekten) en melk- en melkproducten (zuivel hangt samen met een lager risico op diabetes (yoghurt) en darmkanker). Vitamine B12 is bijv. heel belangrijk en komt alleen voor in dierlijke producten. Daarom krijgen veganisten het advies een vitamine B12-supplement te gebruiken, of producten verrijkt met vitamine B12. Ook Vitamine Vitamine D3 kom je bij veganisme al gauw tekort. Deze Vit. tzorgt voor een betere opname van calcium. Je krijgt het door blootstelling aan zonlicht of door het eten van vette vis, lever, eigeel of kaas. De vitamine in supplementen is vaak afkomstig uit schapenwolvet en daarom niet veganistisch. Gelukkig zijn er wel veganistische D3-supplementen te krijgen in natuurvoedingswinkels. Als je hieraan wilt beginnen, laat je dan adviseren door een deskundige op voedselgebied of diëtiste. Bespreek tijdens een consult je huidige dieet, evtl. klachten en medische voorgeschiedenis om samen een juist plan samen te stellen, dit is de gezondste optie! Of het ook beter is voor het milieu? Niet perse....je beperkt uiteraard dierenleed en produceert minder CO2 omdat de productie van vlees meer water kost . Aan de andere kant;.. Dieren kunnen plantaardige stoffen die niet eetbaar zijn voor mensen, omzetten in eetbare eiwitten. Varkens kunnen bijvoorbeeld worden gevoed met reststromen uit de voedingsmiddelenindustrie (bietenpulp, aardappelschillen enz.). Daarnaast is een deel van de Nederlandse landbouwgrond alleen geschikt voor vee en niet voor akkerbouw. Rundvlees in Nederland is deels een bijproduct van koeien die geen melk meer geven en dus al beschikbaar.

Bronnen:
https://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/e...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100