Wie heeft bedacht dat we boter op ons brood gingen smeren en waarom? Sinds wanneer doen we dat al?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

De bereiding en het gebruik van boter bestaat al duizenden jaren.
Naast gebruik als voedsel speelde boter ook een belangrijke rol als geneesmiddel, als offergave en zelfs als schoonheidsproduct.
De room werd vroeger op de boerderij met hand urenlang gestampt in een stampkarn tot de vetbolletjes zich afscheidden van de karnemelk. Daarna werden de vetbolletjes ambachtelijk gekneed en eventueel gezouten.
De boter werd meestal in boterpotten bewaard en op de markt verkocht.
Als je eens een paar oude karnen wenst te zien, ga eens naar de homepage van het zuivelmuseum of breng een bezoekje aan het museum te Blankenberge.

Toegevoegd na 1 minuut:
zelf denk ik ook dat boter extra voeding geeft en het het brood wat "sappiger" maakt, anders krijg je zo'n droge hap binnen.
dus als het ware een soort smering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een naam kan ik je niet geven ;) Maar al sinds er brood bestaat wordt er met brood gedoopt in soepen en dingen als vet en merg. Dan is het maar een kleine stap naar boter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds de hagelslag bestaat, want anders viel de hagelslag eraf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Hoe doen ze dat in andere landen dan? Nederland is 1 van de weinige landen waar ze hagelslag op brood doen. In de meeste landen wordt het slechts gebruikt als versiering op taart, ijs of toetjes. Hagelslag werd voor het eerst gemaakt in 1936.
De industriële productie van boter is ontstaan aan het einde van de 19e eeuw, maar daarvoor werd het ook al geproduceerd, als bijproduct.
Kimath
13 jaar geleden
Brood met boter eten begon al rond de 16de eeuw. http://www.ontbijtkrant.nl/geschiedenis.asp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan weet ik het ook niet,..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het wel een sterk antwoord :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Industriële productie van boter? Je hebt het per ongeluk toch niet over margarine?