op zoek naar een lijst waar vitamine b12 in zit. (zie uitleg)

Sinds een half jaar ben ik vegetarisch en wil geen voedingssuplementen slikken. Ik wil uiteraard aan het advies van 2,8 van b12 komen wat je dagelijks binnen krijgen. Heb begrepen dat er veel in kwark zit, maar kcb nergens een betrouwbare lijst vinden. Ik wil graag weten hoeveel b12 er in een glas melk, karnemelk, joghurt, vla, ei, kaas etc zit.
Kan iemand (een dietist) mij dit vertellen? Juist naar kwark ben ik benieuwd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat je vegetariër bent en niet 'vegetarisch'? ;) (Sorry, stokpaardje van mij: zeggen dat je vegetarisch bent is zoiets als zeggen dat je een groenteburger bent, in plaats van dat je die groenteburger eet.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vegerarier idd.. en @ ann200 tja, dieetisten kunnen misschien een betrouwbaar reactie geven, want op diverse sites staan verschillende dingen, dus wat is waar. En bovendien, jij geeft alleen een opmerking, ipv een antwoord op mijn vraag, en daar heb ik dus heb ik niets aan .. ;)

Antwoorden (3)

Van zuivel zit in kwark de meeste vitamine B12.
Een bakje kwark per dag geeft de helft van de dagelijkse behoefte.

Hier een site voor je: http://www.vitamine-info.nl/waar-zitten-vitaminen-in/vitamines-in-voeding/#vitamine_b12
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Microgram vitamine B12 per 100 gram:

Melk 0,45
Karnemelk 0,16
Halfvolle yoghurt 0,35
Volle yoghurt 0,22
Ei 1,54
Goudse kaas 1,97
Vla 0,26
Kwark 0,70

Door regelmatig eieren, kaas en zuivelproducten te gebruiken kom je dus makkelijk aan die 2,8 mcg per dag.

Toegevoegd na 1 minuut:
Niet onbelangrijk: vitamine B12 werkt samen met vitamine A, B5, C, E en foliumzuur.

Toegevoegd na 10 uur:
'Nevo' staat voor Nederlandse Voedingsmiddelentabel, die onder meer door diëtisten wordt gehanteerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En daarnaast wordt het toegevoegd aan sommige producten, zoals sojamelk en -yoghurt, en een groot deel van de vleesvervangers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Terecht, denk ik, die toevoging. Ik ben eerlijk gezegd nooit zo'n fan van soja geweest, ook niet in mijn best wel lange vegetarische periodes. Ik vind het toch een soort van knutselvoedsel met een hoog industrieel gehalte.
Ik weet dat de mensen van mastercare daar wel antwoord op weten;),even googlen!