Is er in nederland onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de gezondheid van het drinken van koeienmelk door mensen?

De overheid promoot het drinken van melk. Er zijn veel tegengeluiden en het lijkt me ook gewoon niet logisch dat melk bedoeld voor kalfjes gedronken word door mensen. Dus is er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en zo ja wat is de uitslag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Kennelijk wordt er wel onderzoek naar gedaan maar er is moeilijk informatie te vinden, onderstaande link geeft een aantal bronnen waar je misschien wat aan hebt, zelf heb ik wel eens de indruk dat koemelk alleen voor gezonde mensen gezond is. noemen ze zoiets niet een contradictio in terminus?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het zijn de eeuwige tegenstanders die elkaar bij deze vraag steeds weer ontmoeten... Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat het niet goed voor je zou zijn. Maar dat iets niet wetenschappelijk is aan te tonen wil nog niet zeggen dat het niet zo is... Je zegt het zelf al, de melk van de koe is bedoeld voor kalfjes, niet voor mensen. En zoals moeder melk van de mens onomstotelijk zeker gezond is voor opgroeiende baby's en het volledig van samenstelling verschilt van koeienmelk, laat ik je de vraag zelf beantwoorden.

Niet altijd alleen op zoek gaan naar wetenschappelijk bewijs ergens voor, af en toe is het prima je gezonde verstand te gebruiken ;-) Niet lang terug dacht men ook nog dat appels goed voor je tanden waren, simpel gebaseerd op het feit dat het fruit is. Inmiddels weten we beter...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezond verstand is in feite ook alleen maar het toepassen van logica op feiten die al in ons geheugen zitten. Maar lang niet al die feiten die in ons geheugen zitten kloppen, waardoor gezond verstand regelmatig onbetrouwbaar is. Dat melk voor kalfjes is, zegt niks over de gezondheid ervan voor mensen. Een product dat niet voor ons bedoeld is, kan toch per toeval perfect zijn voor ons.
Nou zeg ik niet dat melk dat is hoor, maar de gezonde of ongezonde invloed kán je alleen betrouwbaar concluderen uit onderzoeken, niet vanuit het feit dat het voor kalfjes is.
Er is wel onafhankelijk onderzoek gedaan. Wat ik me er zo van herinner, is dat het niet echt gezond dan wel ongezond is.

Het vermeende positieve effect van het calcium in de melk wordt geheel of in elk geval grotendeels teniet gedaan door de aanwezigheid van bepaalde eiwitten in de melk. Pas toen men deze eiwitten verwijderde, was er sprake van een duidelijke calciumopname.

Sterker nog, men heeft aanleidingen gevonden dat die eiwitten zorgen voor botontkalking bij mensen die veel melk drinken.

Ik heb er helaas even geen links bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wetenschappelijk onderzoek moet gefinancierd worden. Er is bijna geenn enkele organisatie te vinden die zijn vingers daaraan wil branden, want de melkmaffia is net als de suikermaffia behoorlijk machtig.

Een aantal jaren geleden heeft een amerikaanse hoogleraar een rapport uitgebracht van jarenlange wetenschappelijk onderzoek. Dit rapport werd niet openbaar gemaakt. Wel is er een documentaire gemaakt en deze is ooit een keer op de Nederlandse t.v. uitgezonden.

Deze man heeft aangetoond dat melk door heel veel mensen niet getolereerd wordt. De lactose zorgt voor prikkelbare darmen en gasvorming. De melkeiwitten zorgen voor onttrekking van calcium uit de botten. Dus in plaats van opname van calcium uit melk moet het lichaam zijn eigen calcium inleveren. Verder wakkert melk allergieën enorm aan. Mensen met astma, eczeem, hooikoorts enz. zijn beter af als ze melk en melkproducten laten staan. Zo had deze man nog veel meer punten.

HElaas kun je nergens op internet dit onderzoek vinden.

Maar goed, ieder moet zelf weten wat hij eet of drinkt, maar zoals een voorganger hierboven zegt; Je hebt ook nog zoiets als gezond verstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige wetenschappelijke dat ik echt ken, komt uit de evolutiebiologie.

Normaal gesproken kunnen alleen jonge dieren (en dus mensen) melk verteren. Na verloop van tijd kan het lichaam bepaalde enzymen niet meer aanmaken. Melk wordt daardoor onverteerbaar. Blijft het dier dan toch melk drinken, dan komt er onverteerde melk in de darmen; bepaalde darmbacteriën smullen daarvan, maar dat zorgt voor winderigheid en diarree; die effecten maken dat melk vanaf een bepaalde leeftijd ongezond is.

Toen de mens uit Afrika wegtrok en zich over de wereld verspreidde, gebeurde er echter iets bijzonders. In één van de groepen mensen die uit Afrika was vertrokken, trad een mutatie op. Door die mutatie konden de mensen uit die groep ook op volwassen leeftijd melk verteren.

We weten uit de evolutietheorie dat een negatieve mutatie uitsterft, en dat een positieve mutatie zich door de populatie zal verspreiden. Hoe positiever de mutatie, hoe sneller ze zich zal verspreiden.

De mutatie die zorgde dat ook volwassen mensen melk konden verteren, verspreidde zich door de populatie met een tempo dat we nergens anders ooit hebben gezien.

Dit is dus de meest positieve mutatie die we kennen in de geschiedenis van de mensheid.

Dat moet dus wel betekenen dat het kunnen drinken van melk op volwassen leeftijd, in ieder geval in die tijd, extreem positief was voor de gezondheid. Mensen die melk konden drinken hadden een betere gezondheid en veel hogere overlevingskansen dan mensen die geen melk konden drinken.

Tegenwoordig is onze voeding zo goed, dat we best zonder melk kunnen. Net zoals brood, sinaasappels en noten: ook die zijn gezond, maar als je gevarieerd eet, kun je ook zonder brood, sinaasappels of noten.

Conclusie: melk is heel gezond, maar tegenwoordig kunnen we best zonder.

Toegevoegd na 2 minuten:

Overigens: die ene bevolkingsgroep waarin de mutatie optrad, was de groep die later de blanke mens zou worden. Ruwweg: Europeanen, Amerikanen, Australiërs.

Afrikanen, Zuid-Amerikanen, Aziaten, Aboriginals en Indianen hebben de mutatie niet. Zij krijgen darmproblemen als ze melk drinken. Voor hen is melk dus in alle gevallen ongezond.

Een enkele blanke heeft ook een genetisch probleem waardoor melk niet verteerd kan worden. Ook die blanken kunnen melk dus beter laten staan.

Voor alle overige blanken geldt bovenstaand verhaal.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik denk namelijk ook dat koe melk ongezond is om het moeilijk kan veteren zeker als je volwassen bent en dan heb ik nog niet eens over de klachten die je van kan krijgen je komt er ook van aan van koe melk of je nou magere melk of kaas neemt het blijft slecht maar geitenmelk vind ik vies smaken en kokosmelk dat doe je alleen voor speciale gerechten en het is wel lekker als je havermout maak een beetje biologische melk bij te doen. wat kan je dan nog nemen want rood vlees is ook ongezond maak niet uit of mager of niet is maar is wel belangrijk om de biologische te kopen vanwege de hormonen die se er in spuiten bij niet biologisch vlees