Kan je ketchup echt zo lang bewaren?

Op de ketchupfles die wij nu in de koelkast hebben staan staat een houdbaarheidsdatum ergens in november 2016.

Normaliter staat er op verpakkingen wel een zinnetje als 'Na openen beperkt houdbaar', maar die ontbreekt op deze (Heinz) flessen. Betekent dit nu dat de ketchup, ook al is de fles geopend, tot november 2016 houdbaar is?
Als ik googel op de houdbaarheid van ketchup kom ik namelijk verschillende adviezen tegen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Voor alle levensmiddelen geldt : eenmaal geopend is het niet meer onbeperkt houdbaar, of er nu een datum opstaat of niet. Is de fles eenmaal open, dan zou je idealiter binnen pakweg een maand de inhoud moeten gebruiken. Dat doet volgens mij bijna niemand, en 3 tot 6 maanden wil uitstekend -zeker in de koelkast - door het hoge suiker- zout en zuurgehalte, maar "eindeloos" bewaren kan zeker niet. Maar omdat er wel veel 'conserveermiddelen" in zitten, hoeft hij ook niet zoalsbijvoorbeeld een pot groente binnen twee, drie dagen op. Overigens is het een levensmiddel, dus ook op de Heinz moet een datum staan of hebben gestaan , vermoedelijk is die van de fles verdwenen, gepoetst of gescheurd. Maar die houdbaarheidsdatum - eveneens zeer, zeer ruim genomen - geldt voor de ONgeopende fles. Eenmaal open maakt het niks meer uit of hij officieel nog 2 dagen of nog 12 jaar houdbaar is. Vanaf dan kan er lucht en bacteriën bij en is het oppassen geblazen. Gebruik je zintuigen; daar zijn ze mede voor bedoeld : het beoordelen van de eetbaarheid van levensmiddelen. Ik heb in mijn leven één keer ketchup getroffen die niet meer rook / smaakte zoals die hoorde te ruiken / smaken ; geen idee hoe lang over datum. Maar in de praktijk is ketchup vrijwel niet kapot te krijgen, en als die wel kapot is, ruik je dat meteen. Er komt dan een wat chemische geur vanaf.

ketchup is volgens de link in de koelkast 9 maanden houdbaar.

Bronnen:
http://www.huishoudplaza.nl/Tips/art/17540...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100