Wie weet er een betere term voor biologisch voedsel ?

De term biologisch lijkt wel iets magisch te hebben. Biologische sperciebonen, biologische kip etc.
Alle sperciebonen en alle kip zijn biologisch.
Men doelt hier op produkten die onder bepaalde omstandigheden gekweekt of gefokt zijn, of waarop geen bestrijdingsmiddelen of kunstmest toegepast is, maar biologisch is het in alle gevallen.

Biologie betekent beschrijving van het leven.
Een varken in de intensieve veehouderij leeft ook.
Wie weet een betere term en hoe zouden we die in onze taal kunnen invoeren.

Toegevoegd na 18 minuten:
Het is overigens een fabeltje (en ik kan het weten) dat er hormonen gebruikt worden bij het mesten van vleeskuikens of varkens of rundvee. In ons land streng verboden.
Verder is het antibioticumgebruik ook sterk overdreven in de media.
Neemt niet weg dat het allemaal diervriendelijker kan, dus mijn vraag blijft wel overeind.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet echt een volledig antwoord op je vraag, vandaar deze reactie:
Mijn schoonzusje uit Amerika gebruikt voor biologisch vlees de term "happy meat". Da's natuurlijk ook discutabel, want zo blij zullen die dieren niet zijn als ze worden geslacht. Maar ze hebben in ieder geval wel een leuk(er) leven gehad.

Antwoorden (7)

Ha, die Kolle122;

Afgezaagd en voorspelbaar; 'duurzaam'....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerlijk voedsel.
Geproduceerd door mensen met hart voor dieren en planten, zonder chemische/hormonale/genetisch gemanipuleerde toevoegingen.

Toegevoegd na 3 minuten:
En toevoegen aan de taal: mond-tot-mond reclame.. en het wettelijk beschermen van de term "eerlijk voedsel", zodat het écht iets betekent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sjiek antwoord, maar ja, zie je jezelf bij de supermarkt al vragen naar eieren die geproduceerd zijn door dieren van mensen die hart hebben voor dieren en planten...... etc. De toevoeging is wel een hele goede +.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar eerlijk voedsel is het niet per se hoor. Ook voor biologische eieren gaan de mannelijke kuikentjes door de versnipperaar, leven de kippen veel korter dan ze van nature kunnen. Als je hart voor dieren hebt, zou je ook die niet met een gerust hart kunnen eten. Daarnaast is de term eerlijk voedsel al redelijk ingeburgerd voor fairtrade voedsel, en voor zover ik weet is biologisch niet per se fairtrade.
natuurlijk voedsel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Puur natuurlijk zonder bijvoegingen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eko of eco is misschien een betere term. Ik weet het niet, maar ik ben het wel met je eens dat de scheidslijn tussen bio (industrie) en eko of eco een stuk dunner is dan doorgaans wordt gesuggereerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn maar weinig landen die biologisch als naam gebruiken, misschien zijn wij zelfs de enigen. Mensen die in het buitenland proberen iets biologisch te krijgen door het letterlijk te vertalen, krijgen standaard een rare blik terug. En inderdaad terecht, het is een rare term ervoor.
Ander nadeel ervan is dat biologisch en bio-industrie nogal op elkaar lijken, en er af en toe mensen schijnen te zijn die denken dat dat hetzelfde is, of in ieder geval dat bio een afkorting is voor bio-industrie.

De meeste landen gebruiken een variatie op ecological, en het lijkt mij het handigst om daar gewoon in mee te gaan.
Maar in Nederland wordt dat ook vaak al gedaan hoor, het woord eko wordt zeer regelmatig gebruikt.
Ik zou het houden op eko, of ecologisch verantwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ecologisch voedsel of ecologisch verantwoord voedsel.

Hoewel de ecologie als wetenschap een onderdeel is van de biologie, is 'ecologisch' een gangbare term die slaat op het verantwoord omgaan met mens, milieu en natuur (ecologische landbouw, EKO keurmerk).