Met welk voedsel kan ik weer wat kleur op mijn gezicht krijgen?

Ben vegetariër geworden (eet nog wel vis) en daarmee ook heel bleek. Is er een verband? En is er iets wat ik kan eten waardoor mijn oorspronkelijke (Fries gezonde) kleur weer terugkrijg?

Toegevoegd na 9 uur:
Sinds ik op mezelf woon heb ik ook geen karnemelk meer gedronken; voorheen dronk ik gemiddeld 600 ml per dag!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik acht het zeer onwaarschijnlijk dat vegetarisch eten bleekheid veroorzaakt. Tenminste, als je verder gezond en ijzerrijk voedsel gebruikt. Als je voldoende granen, verse groenten en vruchten alsmede eiwitten consumeert, eet je supergezond en is je bleke kleur waarschijnlijk te wijten aan een andere oorzaak. Kom je regelmatig buiten? Slaap je genoeg? Of rook je soms (veel)? Als je twijfelt kun je dagelijks een multivitamientje nemen of/ en een visoliecapsule, maar als je gezond eet, hoeft dat niet. Vlees is helemaal geen leverancier van gezonde bouwstoffen. Een sojaburgertje of iets aanverwants is veel gezonder.

Je kunt een ijzertekort hebben en/of B12 tekort. Beide komen in vlees voor. Maar deze vitamines komen ook voor in bijna alle (groene) groentes, (rood) fruit, noten en zaden, volkorenbrood, eieren. Eet dagelijks minstens een pond groente en fruit. Minstens een ei of ander eiwit en zeker een handje noten. Verder kun je af en toe appelstroop en ontbijtkoek eten voor extra ijzer.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100