Met welk voedsel kan ik weer wat kleur op mijn gezicht krijgen?

Ben vegetariër geworden (eet nog wel vis) en daarmee ook heel bleek. Is er een verband? En is er iets wat ik kan eten waardoor mijn oorspronkelijke (Fries gezonde) kleur weer terugkrijg?

Toegevoegd na 9 uur:
Sinds ik op mezelf woon heb ik ook geen karnemelk meer gedronken; voorheen dronk ik gemiddeld 600 ml per dag!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik acht het zeer onwaarschijnlijk dat vegetarisch eten bleekheid veroorzaakt. Tenminste, als je verder gezond en ijzerrijk voedsel gebruikt. Als je voldoende granen, verse groenten en vruchten alsmede eiwitten consumeert, eet je supergezond en is je bleke kleur waarschijnlijk te wijten aan een andere oorzaak. Kom je regelmatig buiten? Slaap je genoeg? Of rook je soms (veel)? Als je twijfelt kun je dagelijks een multivitamientje nemen of/ en een visoliecapsule, maar als je gezond eet, hoeft dat niet. Vlees is helemaal geen leverancier van gezonde bouwstoffen. Een sojaburgertje of iets aanverwants is veel gezonder.

Wortels! Daar zit een stofje in waar je 'bruin' van wordt :-)

Misschien heb je een ijzer-tekort. Probeer staalpillen te slikken. Ik meen me trouwens te herinneren dat er ook veel ijzer zit in appelstroop. Misschien een idee om je lunch te besmeren met appelstroop. Succes.

Fijngemalen rode bietjes.

Het valt mij ook wel eens op dat mensen die vlees eten wat meer roze kleur in het gezicht hebben dan vleesonthouders. Het fraaist zie je dat in de slagerswinkels. Die mensen zien er altijd echt gezond uit. Friezen zijn evenwel zowiezo wel bleek of ze roken teveel. Voedsel met cartogeen erin geeft een oranje kleur. Maar dan moet je toch echt wel een paar kilo wortels per dag consumeren. Wat dacht je van een poedertje rond de neus? In zo een leuk doosje met een dottig kussentje. Ruikt nog zacht ook.

Het kan zijn dat je vitamine B tekort komt. Zorg dat je voldoende peulvruchten eet (pinda's, bonen, erwten, tofu of iets anders waar sojabonen in zitten), liefst in combinatie met granen: rijst, pasta, brood. Af en toe een vette haring is ook goed vanwege de visolie (zit boordevol vitamine B). Als het je om de een of andere reden niet lukt om dit soort dingen te eten, ga dan vitamine B complex tabletjes slikken. verkrijgbaar bij de drogist, Hema enz.

het schijnt dat door het eten van frambozen je een gezonde blos op je wangen verschijnt dus...frambozen eten..

Voedsel waar je behoefte aan hebt! Je lichaam weet zelf hel goed wat het nodig heeft, alleen zijn wij verleerd om daar goed op af te stemmen. Ga dus na: waar heb ik eigenlijk zin in? Ga naar de winkel en ga op die manier kijken/ voelen. Even je denken uitschakelen. Misschien zijn markten daarvoor beter geschikt dan de supermarkt, omdat daar veel verpakt in de schappen ligt. Succes! En misschien dénk je dat je bleker bent, omdat anderen dat misschien zeggen (sommigen hebben vooroordeel over vegetariers dat ze veel te kort komen aan voedingsstoffen).

Je kunt een ijzertekort hebben en/of B12 tekort. Beide komen in vlees voor. Maar deze vitamines komen ook voor in bijna alle (groene) groentes, (rood) fruit, noten en zaden, volkorenbrood, eieren. Eet dagelijks minstens een pond groente en fruit. Minstens een ei of ander eiwit en zeker een handje noten. Verder kun je af en toe appelstroop en ontbijtkoek eten voor extra ijzer.

Ik ben zelf al 20 jaar vegetarisch en krijg vaak opmerkingen over mijn rode gezicht. Maar ik eet vleesvervangers, waar vaak ijzer en vit. B aan zijn toegevoegd. Misschien maakt dat het verschil? Misschien ben je wel vermoeid. Dan zijn sommige mensen ook bleek. Denk niet dat het door vegetarsch zijn komt

Gezien je antwoord op mijn reactie denk ik dat C4th op het juiste spoor zit: ijzertekort. Als je de binnenkant van je ooglid bekijkt (onderste ooglid een stukje naar beneden duwen om te kijken) is dat waarschijnlijk ook meer vaalwitgelig dan mooi roze, correct? Let eens een paar weken op dat je ijzerrijk voedsel eet: volkorenproducten, vis, kant-en-klare vleesvervangers (is meestal ijzer aan toegevoegd), groene groenten, noten, appelstroop etc. Eet verder liefst bij de maaltijd (bijvoorbeeld als toetje, liever dan als tussendoortje) wat fruit; vitamine C bevordert de opname van vooral ijzer uit plantaardige producten. Mocht je niet binnen een paar weken verbetering merken, ga dan even langs de dokter. Het is niet verstandig om op eigen houtje ijzerpillen te gaan slikken, ijzer is namelijk niet onschadelijk als je er teveel van binnenkrijgt. Dit kan leiden tot ijzerstapeling, wat de lever beschadigt en de kans op allerlei welvaartsziekten vergroot. Zie in de bron een uitgebreid artikel van het Voedingscentrum over ijzer.

Bronnen:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezo...

Van vegetarisch eten word je niet bleek; wel van gebrek aan zonlicht en bepaalde vitamines, zoals B2, B12, C en E. Denk aan melkproducten, eieren, bladgroenten, bruinbrood, vis, kaas, boter en noten. Eet in de eerste plaats gevarieerd maar je kunt natuurlijk altijd kijken of een multivitamine en wat extra vitamine C effect hebben om te weten of dat het probleem is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100