Geitenkaas wordt soms gezien als een 'gezondere' kaas dan kaas gemaakt van koemelk. Maar het is de vraag of dit klopt.
- Niet wat betreft de hoeveelheid cholesterol en verzadigd vet. Die zijn in beide gelijk.
- Geitenmelk bevat minder calcium dan koeienmelk, maar heeft wel meer vitamine A.
- Ook niet wat betreft allergische reacties. Iemand met lactose-intolerantie kan beide soorten niet consumeren zonder last te krijgen.

Conclusie: ze zijn even gezond. Als het jou om de hoeveelheid calcium gaat kan je beter kaas van koemelk eten. Maar is vitamine A belangrijker dan kies je voor geitenkaas.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of je eet gewoon wat je lekker vindt.
Als men geiten- en schapenboeren zou mogen geloven, dan is geiten- en schapenmelk en –kaas gezonder dan gewone (koe)kaas. Het zou lichter verteerbaar zijn, minder cholesterol maar meer vitamines en mineralen bevatten, en het zou ook een goed alternatief zijn voor mensen die allergisch zijn aan koemelk.

Maar kloppen al die beweringen ook?

Wat ten eerste de cholesterol betreft, zijn geitenkaas, schapenkaas en gewone Hollandse kaas vergelijkbaar. Geitenmelk bevat zelfs meer cholesterol dan koemelk. Maar het voedingscholesterol heeft nauwelijks een invloed op het cholesterolgehalte van het bloed. Dat wordt vooral bepaald door de hoeveelheid verzadigde vetten in het voedingsmiddel. Ook op dat vlak bestaat er nauwelijsk verschil tussen koemelk en geiten- en schapenmelk. Geitenkaas scoort op dit vlak wel iets beter dan gewone kaas (maar slechter dan magere kaas van 20+) en zijn schapenkaas en koekaas vergelijkbaar. Wie mager wil eten kan dus evengoed magere koekaas eten als een magere variant van geiten- of schapenkaas.

Ook de bewering dat geiten- of schapenmelk of –kaas meer vitamines of mineralen zou bevatten, klopt niet met de werkelijkheid. Geitenmelk bevat zelfs iets minder calcium dan volle en halfvolle melk, en veel minder dan magere melk. Alleen wat vitamine A-activiteit betreft, scoort het iets beter dan koemelk.