Bestaat er een kans,om een parel te vinden in een oester, die je ter consumptie koopt?

Toegevoegd na 31 minuten:
Gekweekte oester bedoel ik.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Volgens Wiki is dit zeer goed mogelijk maar zijn ze commercieel niet interessant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk (gokje) dat deze parels simpelweg te klein zijn, een grote parel kweken kost nogal wat tijd en ik denk dat een consumptieoester zo oud niet wordt.

Andere antwoorden (1)

Parels zijn heel zeldzaam. Geschat wordt dat in 1 op de 15000 wilde oesters een parel zit.

Als een oester eet, opent hij zijn schelp een beetje en zuigt plankton naar binnen. Soms drijft er per ongeluk zand, een parasiet of een stukje zeewier mee. Zo'n vreemd ding irriteert de oester en probeert het daarom te verwijderen. Als dat niet lukt, beschermt hij zichzelf door een dun laagje parelmoer om dat irritante deeltje heen te bouwen. Parelmoer is dat mooie glimmende spul wat ook aan de binnenkant van een oesterschelp zit.

Zo lang het vervelende deeltje blijft zitten, blijft de oester er meer en meer laagjes omheen bouwen. Er zijn ongeveer 2000 laagjes nodig om een parel met een dikte van 1 millimeter te krijgen. Het duurt dus wel een paar jaar voordat je eindelijk een beetje parel hebt.

De grootste parel ooit, werd gevonden in 1934 in de Filippijnen. Hij is 25 cm lang en weegt ruim 6 kilo en wel 7 miljoen gulden waard!