hoe heet het dingetje/blokje wat je op de band tussen de boodschappen doet?(bij volgende klant)

echt dit wordt gevraagd op de inburgeringscursus ,hebben die dingen een naam? Ik weet het als nederlander niet eens!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.6K

Antwoorden (10)

beurtbalkje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha, ik zeg altijd: mag ik dat plastic gevalletje even hebben..... nou weer wat geleerd! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik 'zou u me een beurtbalkje aan willen geven?' aan iemand vraag dan verwacht ik, zeker in 1e instantie, wat glazig aangekeken te worden, eerlijk gezegd. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou je tot vorig jaar ook raar aangekeken hebben, maar het ding blijkt dus echt zo te heten.
Een beurtbalkje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook wel stopper, klantenwig of gewoon balkje genoemd.
Ongetwijfeld zijn er nog andere benamingen voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tussenschotje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord beurtbalkje schijnt al 7 jaar te bestaan.Is onstaan uit een door Omroep Gelderland uitgeschreven prijsvraag.
Volgendeklantbalkje Omroep Gelderland schrijft een wedstrijd uit (stemmen kan tot 31 oktober) voor een goed woord voor het balkje op de lopende band van de supermarkt waarmee de klanten hun boodschappen scheiden. Er is ook een actiegroep die hiervoor het woord beurtbalkje propageert. (PAC)
(Bron: Omroep Gelderland)

Toegevoegd na 55 seconden:
Dit bericht stamt uit 2003.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, klopt; ze hadden er toch ook een liedje bij gemaakt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee, ik kan sowieso niet zingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Bierdopje,
Ook ik druk wel eens op het verkeerde knopje.
Een beurtbalkje op een kassabandEen beurtbalkje is een staafje voor het scheiden van koopartikelen op een kassaband in bijvoorbeeld een supermarkt. Het woord is bedacht in 1996, maar pas echt bekend geraakt in 2003.
In september 1996 kwam in het maandblad Onze Taal de volgende vraag aan de orde: "Hoe noem je het balkje dat je bij de kassa van de supermarkt tussen je eigen boodschappen en die van de volgende klant legt?" Daar bleek nog geen gangbare term voor te bestaan; de lezers werden opgeroepen suggesties in te sturen. In januari 1997 werden de inzendingen behandeld. Meer dan eens werden de termen beurtbalkje, divider, kassabalkje, klantenbalkje, klantenwig en stopper genoemd;
Het nieuwe woord vond niet snel algemeen ingang en er bleven dan ook verschillende termen in gebruik, zoals klantenstopper, kassabanddivider en voklabalkje (van volgende klant). In september 2002 begon de Actiegroep Over de Balk een campagne ter promotie van het gebruik van het woord 'beurtbalkje'. Het doel van de actiegroep was de term 'beurtbalkje' in het Van Dale Groot woordenboek van de Nederlandse taal (de Dikke Van Dale) te krijgen, waarmee de term min of meer 'officieel' ingeburgerd zou zijn.
Sinds oktober 2005 is het woord beurtbalkje daadwerkelijk opgenomen in het Van Dale Groot woordenboek van de Nederlandse taal. Tevens heeft de "Prisma Spellinggids" van uitgeverij
en beurtbalkje op een kassabandEen beurtbalkje is een staafje voor het scheiden van koopartikelen op een kassaband in bijvoorbeeld een supermarkt. Het woord is bedacht in 1996, maar pas echt bekend geraakt in 2003.
In september 1996 kwam in het maandblad Onze Taal de volgende vraag aan de orde: "Hoe noem je het balkje dat je bij de kassa van de supermarkt tussen je eigen boodschappen en die van de volgende klant legt?" Daar bleek nog geen gangbare term voor te bestaan; de lezers werden opgeroepen suggesties in te sturen. In januari 1997 werden de inzendingen behandeld. Meer dan eens werden de termen beurtbalkje, divider, kassabalkje, klantenbalkje, klantenwig en stopper genoemd; de Taaladviesdienst verkoos het allitererende woord beurtbalkje, dat was ingezonden door vier mensen.[bron

Sinds oktober 2005 is het woord beurtbalkje daadwerkelijk opgenomen in het Van Dale Groot woordenboek van de Nederlandse taal. Tevens heeft de "Prisma Spellinggids" van uitgeverij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je even had gezocht op boodschappen had je hem zo gevonden (zie een paar links) maar het heet dus beurtbalkje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kassaband divider
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, dat heet een beurtbalkje.
De actiegroep ‘Over de Balk’ heeft er sinds september 2002 voor gepleit om het balkje dat bij de kassa de boodschappen van twee klanten scheidt, ‘beurtbalkje’ te noemen. Dat is gelukt. Het woord staat in de nieuwe Dikke Van Dale.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heet een beurtbalkje, maar ik heb ook wel eens gehoord dat ze het een Toblerone noemen (volgens mij van de chocola dat zit ook in zo'n 3 hoekige verpakking)