De pitten zijn de zaden die d mandarijnen nodig hebben om nieuwe boompjes te maken. Afhankelijk van hoeveel insecten er langs zijn gekomen en hoe succesvol de bevruchting was, krijg je meer of minder pitten.

Heel speciaal zijn mandarijnen zonder pitten; Deze komen van zeer specifiek hiervoor gekweekte planten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pitloze vruchten zoals mandarijnen worden (nog) niet verkregen via genetische modificatie, althans niet volgens de moderne, nog wat omstreden methoden (het 'knippen en plakken' met genen in het lab). Het wordt gedaan door middel van klassieke veredelingsmethoden. Men gaat een aantal bestaande gewassen (in dit geval mandarijn-bomen) met elkaar vergelijken om te zien welke bomen vruchten produceren met de minste en/of de kleinste pitten. Er is van nature namelijk al sprake van (genetische) variatie, ook wat de pitten betreft. Vervolgens gaat men de bomen die het beste aan de eisen voldoen met elkaar kruisen. Uit de nakomelingen van die bomen selecteert men vervolgens weer de bomen die op hun beurt de kleinste/minste pitten in hun mandarijnen hebben. Zo gaat men door tot er een boom ontstaat die mandarijnen produceert die geen pitten bevatten. Deze boom vormt nu de basis van waaruit nieuwe bomen kunnen worden gekweekt die mandarijnen zonder pitten produceren. Deze vermeerdering kan niet meer via de pitten (de zaden), dus gebruikt men andere methoden zoals stekken (een takje nemen en die uit laten groeien tot een boom).
Amadea
13 jaar geleden
Misschien neem je meer gewone mandarijnen, dan clementines.

Mandarijnen hebben namelijk gewoon pitten, terwijl clementines weinig tot geen pitten hebben.

Met dank aan SuzyQ