wat is een goede gezonde wokpan zonder anti aanbak laag?

Ik heb inmiddels mijn anti-aanbak-laag Tefal koekenpan ingeruild voor een De Buyer Carbone koekenpan. Ik ben hier heel blij mee want het vlees is nu veel lekkerder. En er zit geen nikkel, alluminium en anti aanbak laag in. Ook gaat de pan levenslang mee.
Is de wok van De Buyer nu een logische vervanging voor de Tefal anti-aanbak-laag wok voor de zelfde redenen of is er nog een ander alternatief met dezelfde voordelen? En zo niet welke wok van De Buyer?

Toegevoegd na 3 minuten:
Is De Buyer Bleu steel wok hetzelfde als Carbone of wat is het?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.3K

Antwoorden (3)

Een gietijzeren wok. Ideaal. Gaat levenslang mee en je krijgt hem, desnoods met staalborstel, altijd schoon. Daarnaast is de warmteverspreiding in de pan beter dan die dunne anti-aanbakwokjes.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik laat hem altijd, als hij flink is aangekoekt, een half uurtje weken. Daarna wordt hij heel makkelijk weer schoon.
Belangrijk is de ingebruikname van de wok. Vóórdat je hem de eerste keer gebruikt eerst goed inwrijven met olie. Dat inwrijven met olie doe ik wel vaker bij wijze van onderhoud, vooral als je grondig schoon hebt gemaakt met afwasmiddel. Als je hem dan op laat drogen en in de kast zet gaat hij een beetje roesten, met wat olie inwrijven voorkomt roest.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, Mijn voorkeur gaat uit naar plaatstaal vanwege het gewicht. Maar ik hou gietijzer in gedachten. Kan zo maar zijn dat ik als nog voor gietijzer ga.
Een keramische wok in mijn ogen. Ik heb er zelf één van BK Easy Basic Ceramic en ben er erg blij mee. De pan is makkelijk schoon te maken. Hij kan heter worden dan bij een teflonlaag (Teflon heeft een smeltpunt van 327 graden en keramische pan kan zeker tot 450 graden heet worden.). Verder is het lichter dan gietijzer.

Echter kun je ook kiezen voor RVS maar het is een kwestie van persoonlijke smaak. Kijk eens in de bron om meer voor- en nadelen te zien.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij wil vraagsteller een wok zonder anti-aanbaklaag, een wok met ceramische anti-aanbaklaag, zoals jij die aanbeveelt, is, nouja, mét anti-aanbaklaag...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ter aanvulling: de keramische pan die jij aanbeveelt is een aluminium pan met een keramische anti-aanbaklaag. Vraagsteller laat weten geen aluminium te willen (en ook geen anti-aanbaklaag).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het nadeel van de ceramische pan is dat hij niet levenslang mee gaat. Ik heb dat eens nagevraagd waar ze die pannen verkochten. Ik kan het aantal jaren niet meer herinneren maar het is zeker niet levenslang en ik geloof ook niet zo lang als dat ze zeggen bij de verkoop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uit ervaring: ze gaan net zo lang mee als pannen met ieder andere anti-aanbaklaag: afhankelijk van het gebruik een aantal jaren. In de restaurant-keuken waar deze pannen ook gebruikt worden gaan ze hooguit 1-2 maanden mee. De anti-aanbaklaag slijt gewoon, en werkt daarna niet meer goed.
Afhankelijk van je warmtebon (gas/keramisch/inductie/halogeen/etc) en de gerechten die je maakt heb je meerdere opties:

-Een plaatstalen wok, zoals ze die in de oosterse keuken gebruiken, is relatief licht, eenvoudig te reinigen, heeft geen anti-aanbaklaag maar is geschikt voor zeer hoge temperaturen. Er gaat wat olie in en dan is het een kwestie van kort heel heet wokken. Alles schroeit dicht en met een beetje vocht erbij maak je een mooie saus.
Vaak wordt ring bij de plaatstalen wok geleverd omdat hij zonder deze ring van je gasfornuis af zou vallen (tenzij je een wokbrander hebt).
Het is lastig wokken met een plaatstalen wok op een keramische of inductie-kookplaat.

-Een gietijzeren wok is zwaarder dan de plaatstalen versie, warmt langzamer op en is geschikter voor gerechten waarbij je langer wokt, lekker pruttelen, zeg maar, maar toch de ruimte en schuine rand van de wok wilt gebruiken. Een goede gietijzeren wok heeft geen anti-aanbaklaag maar werkt prima met een beetje olie.
De gietijzeren wok is meestal plat aan de onderkant (buitenkant) en kan dus zonder ring op je gasfornuis staan. Ook is deze gietijzeren wok geschikt voor een keramische kookplaat of inductiekoken (gietijzer werkt heel goed op inductie)

Als ik een wokbrander had dan zou ik zeker voor een plaatstalen wok gaan, als je die niet hebt dan is de gietijzeren wok volgens mij de beste keuze.

Beiden maak je met de hand schoon, niet in de vaatwasser. Beiden hebben voor- en nadelen, beiden hebben geen anti-aanbaklaag (dwz: geen 'onnatuurlijke').

(Ik schrijf wok en niet wadjan, maar er is duidelijk een verschil tussen de wok en de wadjan, echter is het voor de meeste mensen verwarrend of kennen ze zelfs de naam 'wadjan' niet, daarom heb ik dat woord niet gebruikt in mijn uitleg).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een normaal gas fornuis zonder extra wokbrander. Ik heb ook geen wok brander. Mijn voorkeur gaat uit naar plaatstaal. Zijn er ook plaatstalen wadjangs met platte onderkant? Ik heb daar naar gezocht op internet maar ik zie alleen maar plaatstalen wadjangs met ronde onderkant.
Ik zal de vraag welk materiaal is de De Buyer Bleu Steel wok eens stellen op de site waar ik de koekenpan heb gekocht, www.kookwinkel.nl van Oldenhof
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een plaatstalen wok met platte bodem heb ik nog niet gezien, maar het kan zijn dat ze bestaan.
Als je wilt weten van welk materiaal je De Buyer pan is dan zou ik De Buyer een email sturen, dat kan hier:
http://www.debuyer.com/en/webform/contact-us
(in het Engels of Frans)
Zij weten precies van welk materiaal je pan is gemaakt, bij Oldenhof spreken ze van "blauw staal", maar leggen niet uit wat dit is. Je kunt een mooie plaatstalen wok met wokring kopen, dit werkt heel goed hoor, zeker als je een gasvlam hebt die veel capaciteit kan leveren (grote vlam). Dus je hoeft niet per se op zoek naar een plaatstalen wok met platte bodem denk ik. De ronde bodem is juist essentieel voor de manier van bakken die je met zo'n pan doet, ik denk daarom niet dat ze bestaan...