waarom zijn er witte en bruine mosselen?

Als je mosselen eet zitten er in één pak zowel witte (grote) en veel donker gekleurde mosselen (kleine). Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (3)

Het verschil tussen oranje en witte mosselen wordt veroorzaakt door genetische verschillen. De oranje mosselen hebben iets meer pigment dan de witte.

Tussen oranje en witte mosselen is er absoluut geen smaak- noch een kwaliteitsverschil.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
De kleur van het mosselvlees verschilt van blank tot oranje. Deze kleurvariatie hangt samen met de dikte van de schelp. Dikke schelpen laten weinig licht door en bieden daarom blanke mosselen. De kleur is echter geen kwaliteitskenmerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kleur van het mosselvlees verschilt van blank tot oranje. Vaak wordt er verteld dat het kleurverschil te wijten is aan het geslacht van de mossel. Vrouwtjes zouden oranje zijn en mannetjes wit. Dit is echter een fabeltje. Net als bij mensen heeft het te maken met genetische verschillen. De ene heeft wat meer pigment dan de ander. Deze kleurvariatie hangt samen met de dikte van de schelp. Dikke schelpen laten weinig licht door en bieden daarom blanke mosselen.