Een vraag aan fruit'knijpers' en fruit'kloppers' Hoe selecteer je het goede fruit van de (super)markt?

Ik zie regelmatig mensen knijpen in fruit of op een meloen kloppen alvorens ze de beslissing maken welke ze kopen. Waar moet het fruit aan voldoen? Wanneer is het goed?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Er zijn veel soorten fruit die je voor de aankoop eigenlijk goed moet bekijken/voelen op rijpheid. Er word veel fruit half rijp geplukt, omdat er bij het vervoer en opslag enige tijd tussenzit die benut word om het fruit "rijp"aan te bieden aan de consument. Deze tijdsspanne klopt niet altijd, daarom is het handig als je de goede vruchten of groenten kunt selecteren op de kwaliteit en rijpheid.
Het gaat mij hier te ver om van iedere fruit of groentesoort het goede moment van aankoop te schrijven.
Voor de meloenen heb ik wel een korte tip ;
Net of suikermeloenen,
Kies mooi ronde meloenen zonder vlekken en met die typische geur. Om te weten of de meloen rijp is, duwt je lichtjes op de vrucht in de buurt van de steel om na te gaan of de schil meegeeft.
Een watermeloen kun je op rijpheid testen, door er met de vuist tegen te kloppen. Indien hij helder"hol" klinkt is hij rijp.
Voor verdere groenten en fruittesten, beveel ik je aan om onderstaande link te bekijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een goede watermeloen moet een beetje trillen aand e achterkant en licht zoetig ruiken. Een andere moeloen moet niet meer knoeihard zijn & sterk zoet ruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo voel ik altijd even aan sinaasappels en mandarijnen. Deze moeten stevig in de schil zitten.
Als de schil er te ruim omheen zit, dan zijn ze meestal minder lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een ananas te testen of die rijp is, kun je proberen de binnenste blaadjes er uit te trekken. Gaat dit gemakkelijk dan is die rijp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een cantaloup of een galiameloen is het heel simpel: pak em op en laat em van hand tot hand gaan (hij moet niet te vast voelen, dan is ie nog niet goed rijp) en ruik aan het 'kontje' :-) als dit lekker zoet ruikt, dan is de meloen klaar voor gebruik! Voor alle meloenen: neem liever een kleiner exemplaar, deze zijn smaakvoller dan de hele grote.
Bij peren, appels, pruimen en o.a. kiwi's is het simpel om te voelen of ze te zacht of te hard zijn. Bij citrusfruit moet de schil lekker strak zijn, maar niet 'knoepert-hard'.