Hoe schadelijk is het als cognac in je longen komt?

In bed bij het lezen heb ik een slok cognac genomen en even in mijn mond vastgehouden, maar ben toen direct in slaap gevallen. Hevige steken en in brand staan toen de drank in de longen kwam. Hoeveel kwaad kan dit aanrichten?

Het zal nooit meer gebeuren.....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
4.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, alcohol schaadt de gezondheid zeggen ze toch ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wilde je niet uitlachen maar sorry...ik kon een lach niet onderdrukken... vooral je laatste zin "Het zal nooit meer gebeuren" :-)

Het beste antwoord

Ik heb wel eens 500 milliliter steriele zoutoplossing (water) per long in mijn longen gehad in verband met een medisch onderzoek (zgn. alveolaire lavage, bij een bronchoscopie), zelfs daar kun je behoorlijk koorts van krijgen, hoewel dat gelukkig bij mij niet zo is geweest.

De logica gebied echter dat als er iets gebeurd als gevolg van de cognac deze gevolgen vrij snel te merken zouden moeten zijn. Als je je nu anders voelt dan anders kan het natuurlijk zomaar zijn dat het over een dag weer over is. Maar neem geen risico wat dat betreft. In de longen schijnen geen pijnzenuwen te zitten, maar als je je nu nog steeds beduidend anders voelt is het tijd om een arts te raadplegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik heb geen idee hoe schadelijk cognac is in je longen, maar ik zou als ik jou was je gezondheid de komende tijd erg in de gaten houden. Ik heb ooit maagzuur in mijn longen gekregen (ja, ik weet het... heel anders dan cognac) en er een heel ernstige longonststeking aan overgehouden. Waarschijnlijk is het niet echt in je longen terecht gekomen, maar heb je je gewoon gigantisch verslikt, maar toch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de eerste nacht hebt overleefd, is er niets acuuts aan de hand. De alcohol is verdampt of opgenomen in het bloed.

Wel goed in de gaten houden of er de komende twee weken rare dingen gebeuren. Misschien dat je afweer nu verminderd is. Geen idee of dat kan hoor, maar in de gaten houden kan geen kwaad, zodat je er snel bij bent als er toch een infectie optreedt.

Lampolie is trouwens veel gevaarlijker. Daarin hoef je je niet eens te verslikken om het in je longen te krijgen en dan te stikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij was dat niet je eerste slok.
Maar als je op sterk water wilt staan zou ik er mee doorgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat was ook mijn idee. Als je in slaap valt met een slok cognac in je mond, moet je erg ver heen zijn. In zo'n situatie doet een sigaret wonderen. Die verandert binnen een paar minuten al je familieleden in nabestaanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was niet ver heen en het was mijn eerste slok.....Hoe kan je zoiets nou zondermeer aannemen? ik was wel doodmoe van een driedagenbezoek aan London.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo moe ?
Dat beetje cognac zal wel zonder sporen je longen hebben verlaten. Het zijn meer de omstandigheden die er toe hebben geleid die zorgen baren.