Diabetes & Ramadan hoe gaat dat ?

Als een moslim suikerziekte heeft, doen ze dan ook aan de ramadan of is er dan een vrijstelling ofzo ?
Je hoort wel dat er bij zwangerschap niet word meegedaan, maar dat dat later weer ingehaald moet worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

als je ziek bent of té ziek hoef je niet aan de ramadan mee te doen. Dus ook als je suikerziekte problemen geeft met de ramadan dan hoef je niet mee te doen. Tijdens de ramadan is het meer meedenken met de minder bedeelde in de samenleving.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel mooi antwoord !

Andere antwoorden (3)

Zieken hoeven niet mee te doen aan het vasten. Zij kunnen het afkopen.

Toegevoegd na 2 minuten:
"De zieken, zwangere vrouwen, soldaten in oorlogstijd, jonge kinderen, reizigers en alle anderen voor wie het vasten een bedreiging vormt voor de gezondheid (denk bijvoorbeeld aan mensen met suikerziekte) of vertragend werkt op herstel van een ziekte zijn echter niet overal verplicht om te vasten. "
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwangerschap is een tijdelijke situatie. Zwangere vrouwen en vrouwen die menstrueren mogen niet vasten, die halen dat later in.
Iemand met diabetes heeft een ziekte, en zieken mogen ook niet vasten tenzij die ziekte op zich geen belemmering is om dat te doen. Dat is diabetes duidelijk wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie hier anders in Nederland veel Turkse vrouwen lopen,voor wie de zwangerschap bepaald geen tijdelijke situatie is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwangerschap duurt niet eindeloos. Bij negeneneenhalve maand wordt echt ingegrepen ;p (Ik snap wel wat je bedoelt, maar dan nog: een vrouw die een kind voedt hoeft ook niet te vasten, en als ze daarna snel weer zwanger wordt, begint het verhaal opnieuw.)
gevonden op ramadan.nl:

Mag je vasten als je ziek bent?

Als de mogelijkheid bestaat dat de ziekte verergert door het vasten of door het niet innemen van de medicatie is het - eigenlijk - voor een moslim verboden om te vasten. Hij bepaalt zelf of hij vast. Alle dagen die hij niet kan vasten, haalt hij in. Chronisch zieken compenseren elke dag die ze niet kunnen vasten door een arme te voeden.