Welke planten in Nederland zijn eetbaar naast de bekende vruchten die te verkopen zijn in de supermarkt?

ik noem er een aantal waarvan ik het zelf weet:
-beukenootjes
-aarbeien
-appels
-peren
-rozenbottels
-bramen
-en alle hollandsche groenten..

het gaat mij meer om de onbekende planten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Hier staat een vrijwel volledig overzicht:
http://www.permacultuurnederland.org/planten.php waarbij je bijvoorbeeld nog kunt selecteren op fruit, bloemen, groentes enzovoorts.

Let wel: niet zomaar dingen gaan plukken als je nog weinig kennis hebt op dit gebied, een vergissing kan nare gevolgen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Molsla

Toegevoegd na 33 seconden:
Brandbetel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hazelnoten, wilde bramen en bosbessen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zevenblad. Dat is te gebruiken als spinazie en schijnt heerlijk te smaken.

Ik zou het gaan roerbakken met wat knoflook denk ik.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ooit door de Romeinen uit het oosten naar het westen gebracht. Men verbouwde zevenblad om als groente te eten. Tegenwoordig krijgen we de kriebels als het in de tuin groeit, want het is nogal hardnekkig 'onkruid'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Dovenetel mag zeker niet vergeten worden....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
viooltjes oost-indische kers
anneliez
13 jaar geleden
Niet echt onbekend, wel prima eetbaar; de tamme kastanje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De paardenbloem is bijna in zijn geheel te eten, zo is er een boekje op de markt, waar meer dan 100 planten, schimmels, wieren in staan die in Nederland te vinden is en zonder weinig bereiden te eten is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lamsoren. Zijn 2 verschillende planten die zo heten, allebei lekker. Volle smaak, ietwat gezouten, wat komt omdat ze in (de buurt van) zout water groeien.

Eikels (pulp van maken en heeeel goed wassen, anders is het bittere troep).

Bloemen van de vlierbes (naast de bessen).

Bladeren van de jeneverbes (meer als kruid).

Bolgewassen zoals tulpen.

En zoals eerder al genoemd: brandnetel, zevenblad, paardenbloem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Madeliefjes, lekker door de sla, of op de soep.
Ziet er ook zo leuk uit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wel bekend maar zeer gezond de brandnetel

Toegevoegd na 1 minuut:
weet even niet meer hoe die heet maar het is een soort paddestoel groeit als een grote witte bal