Je speeksel is vocht wat al in je lichaam zit. Dus de concentratie van opgeloste stoffen in je lichaam evrandert niet door opname van speeksel. Pas als je echt vocht tot je neemt wordt de osmotische waarde in bloed & lichaamsvocht beinvloed & vermindert het dorst gevoel.

Het zujigen op een steentje geeft jhe wel tijdelijk de illusie dat je minder dorst hebt, trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat als je dorst hebt je hoeveelheid speeksel verminderd is. Het hangt direct met elkaar samen.
Om de speekselafscheiding te stimuleren kan het nuttigen van voedingsmiddelen waar goed op gekauwd moet worden een goede remedie zijn. Verder kan de afgifte van speeksel worden versterkt door het eten van licht zuur voedsel, zoals fruit of komkommer, of speciale kauwgom (suikervrij).
Amadea