Kan het kwaad als je beschimmelde stukken van fruit of kaas enz enz afsnijd en het niet beschimmelde gedeelte op eet ?

Ik heb wel eens kaas met een kleinstukje beschimmelde stuk afgesneden en de rest gewoon opgegeten.
En ook wel eens een doosje aardbeien waar een paar beschimmelde aardbeien tussen zit de beschimmelde stukken weggegooit en de rest eet ik gewoon op.
Maar nu zegt iemand dat als iets beschimmeld is de rest ook al aangetast is, alleen dat zie je niet maar wel als je het onder de microscoop zet.

Kan je daar buikpijn van krijgen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Bij kaas kan dit geen kwaad , maar beschimmeld fruit zou ik zeker niet eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat kan geen kwaad, je kan de goede stukkengewoonopeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb jij buikpijn gehad of zo? Je kunt gewoon van kaas de schimmel afsnijden en verder eten. Snijd het wel ruim af want het is waar, schimmel breidt zich uit en dit kan je niet altijd zien. Ook bij aardbeien ,de aardbeien die ernaast hebben gelegen, dus die ermee in direkte aanraking geweest zijn, verwijderen. Bij vlees zou ik oppassen, zodra daar schimmel opzit, weggooien! Dit zijn hele gemene bacterieën geworden waar je echt ziek van kan worden. Als het hele object wat je wilt eten stinkt, dan nooit eten.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet dat ik weet of ik er buikpijn van krijg, maar meestal als ik aardbeien eet krijg ik wel buikpijn.
En kaas eet ik bijna nooit,maar de andere hier in huis wel.
Dus ik dacht misschien komt het door dat ik aarbeien eet, want ik haal meestal de beschimmelde aarbeien er tussen uit.
Het kan geen kwaad, behalve met groenten, want dat betekend dat ze gewoon te oud zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schimmeldraden zie je pas op het moment dat ze met miljoenen zijn. De overige aardbeien in het bakje dat je noemde, kunnen ook al met de schimmel besmet zijn, maar dit zie je nog niet.

Fruit en groente zou ik weggooien, kaas kun je eventueel nog eten, maar het beschimmelde stuk moet je wel RUIM afsnijden, omdat de schimmeldraden verder zitten in de kaas dan je denkt.

Denk er wel aan om ook het bewaarbakje van de kaas goed schoon te maken, hier kunnen sporen in achterblijven van de schimmel. Die besmetten vervolgens de nieuwe kaas die je in het bakje bewaard.
13 jaar geleden
De ene schimmel is de andere niet: sommige kazen worden bewust besmet met een schimmel ('geënt), zoals blauwschimmelkazen. Die kun je prima eten.
Schimmel die spontaan in bijvoorbeeld Goudse kaas ontstaat, moet je niet eten (aangetaste stuk ruim wegsnijden - enkele cm's - en de kaas niet terugdoen in dezelfde verpakking zonder die goed schoon te maken).
Als je de schimmel per ongeluk toch op zou eten, maakt dat meestal niet zoveel uit, maar het is toch beter het niet te doen.

Daarnaast zijn er erg giftige schimmels, die je niet zo snel op etenswaren zult aantreffen - maar neem geen risico.

Bij aardbeien heb ik zelf ook weleens dat er een paar gaan schimmelen en dan doe ik die weg, met degenen die er tegenaan lagen, en de rest eet ik gewoon op.

Bij brood is het zo dat er al een groot deel van het brood aangetast kan zijn voor het zover is dat je de schimmel kunt zien, dus als m'n brood schimmelt gaat het weg.
(Het ligt er dus ook nogal aan waar de schimmel in zit, in dingen met een losse structuur als brood kun je er wel vanuit gaan dat de schimmel verder verspreid is dan je zo kunt zien, in vastere spullen als kaas veel minder.)