Kun je tomaten uit de winkel net zo goed afvegen als afwassen? Of verwijder je 'het gif' niet met vegen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Nee dat is niet goed, met wassen spoel je het weg.
Tomaten zijn heel belangrijk om eerst te wassen aangezien daar heel veel gif op zit.

Toegevoegd na 4 minuten:
Met name de Spaanse tomaat bevat veel bestrijdingsmiddelen. De Hollandse veel minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liever wassen, ze kunnen er prima tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vuil was je eraf. Het gif zit voor een groot deel in de vrucht, dus dat was je er niet af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. Het verbaast me altijd dat zo weinig mensen de logische denkstap maken dat bestrijdingsmiddel dat niet van de plant/vrucht af regent, er ook niet zomaar af te spoelen is onder de kraan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Logisch denken staat bij veel mensen niet echt aan. 'Maar misschien als je de tomaten met een hogedruk spuit wast?' ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal. Afwassen doe je voor het stof. Je hoopt maar dat de tuinder op tijd gestopt is met de gifspuit. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zal je met tomatenpuree uit blik vast ook wel veel gif binnenkrijgen?
Eventuele bestrijdings- of groeimiddelen worden vóór en tijdens het groeiproces gebruikt. De vrucht zal deze middelen (deels) ook in het vruchtvlees opnemen.
Wassen of afvegen kan geen kwaad, maar volledig verwijderen gaat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gif krijg je nog met vrijven en of wassen af of uit
probeer eens een biologiese tomaat er gaat gelijk een wereld van smaak voor je open daar er ook geen kust mest gebruikt word is het geen natte smakeloze klets meer maar een lekkere vrucht