wie kan mij vertellen op een simpele manier hoe artisjokken worden bereid

ik teel voor de lol aparte groente dus vandaar mijn vraag om een eenvoudig recept.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Artisjok vergt een lange kooktijd. Normaal is de kooktijd drie tot vijf kwartier. Ze zijn gaar wanneer een bloemblad waaraan wordt getrokken redelijk gemakkelijk loslaat van de bloembodem.

De steel wordt direct onder de bloem verwijderd, voor of na het spoelen, wat u het gemakkelijkst vindt. Steek met een puntig mesje direct onder de bloem in de steel en leg de bloem op haar kant op de zijkant van het aanrecht met de snede boven. Breek de steel geleidelijk af van de bloem, waardoor u de draderigheid van later beschikbaar komende bloemen grotendeels verwijdert. Knip de draden die eventueel nog uit de bloem steken af en doe de artisjokken samen een ruime pan. Vul de pan aan met zoveel water dat de artisjok nagenoeg onderstaat of eventueel gaat drijven. Zet de groente op en breng het koude water aan de kook. U kunt een teentje knoflook toevoegen als u daarvan houdt. Voorlopig verder niets.
Tegen de tijd dat de artisjokken gaar zijn (normaliter drie kwartier)voegt u een beetje zout en het sap van een halve citroen toe. Laat dat samen nog tien minuten doorkoken.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Hier in deze link staat een zeer uitgebreid en smakelijk uitziend recept. Hoe je de tekst moet copieren, lukt me nog niet, dus ik moet het bij de link laten.
Eet smakelijk.
Ik ben zelf dol op de harten! Mmmm

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.lekkeretenmaken.nl/recpeten-per-land/16-recepten-uit-italy/22212-artisjokken-klaarmaken-.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er jaren moeite voor gedaan om ze goed te bereiden, maar sinds kort stoom ik ze, 20 minuten met zo'n inzetmandje in de pan en succes verzekerd! Gewoon de hele bloem in de stoommand zetten.
Lekker met een mosterd-balsamico dipje/dressing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mmmmm +