tips voor het maken van een lekkere prosecco-gelei ?

ik wil voor kerst een lekkere prosecco-gelei maken als amuse,
ik heb gehoord dat het wel eens word gemaakt met rode vruchten. maar ik zou het graag met zalmmouse maken.

heeft iemand tips:
hoe maak je goede gelei?
hoe presenteer je het?

wat is goede prosecco?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken

Het beste antwoord

200 gr. gerookte zalm,
dille,
1 potje zalmeitjes of wat flintertjes zalm,
2 blaadjes gelatine,
125 ml. creme fraiche,
4 el. mayonaise,
50 ml. prosecco,
50 ml. water,
1 el. citroensap,
zout, peper, cayennepeper.

De zalm in een keukenmachine heel fijn hakken totdat het een soort puree is geworden, het mag nog wel wat structuur hebben.
De gelatine 10 min. weken in wat koud water en intussen
de prosecco en het water samen ( dus de 2 keer 50 ml en niet het water met de gelatine) in een pannetje doen en verhitten. Let op; de gelatine mag nooit in kokend water toegevoegd worden!
Dan de gelatine goed uitknijpen en roerend toevoegen aan de warme vloeistof in het pannetje. Als hij opgelost is van het vuur nemen en af laten koelen.

De zalmpuree, creme fraiche, citroensap, mayonaise, kruiden, door elkaar roeren en dan de bijna afgekoelde gelatinevloeistof erbij doen en goed vermengen.

Giet het meteen in leuke kleine glaasjes ( bij echte amuseglaasjes kan je er 8 vullen, maar je kunt ook iets andere grotere nemen als je minder personen hebt) en in de koelkast op laten stijven. 3 uur maar je kunt het ook 1 dag eerder maken.

Garneren met een takje dille en een schepje zalmeitjes of zalmflintertjes ernaast, boven op het glaasje.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb het zelf nog nooit gemaakt, maar je zou de vruchten door de zalm kunnen vervangen en ipv suiker doe je zout en peper in. Alleen weet ik niet hoe de gelei zich dan gedraagt.

Probeer het anders eerst even uit.