Hoe leer ik mijzelf iets wat ik niet lust te eten?

Het is vooral groente, wat ik niet lust. Ik lust het niet, dus krijg ik het mijn strot niet door. Klinkt raar, maar dat heb ik gewoon. Kan iemand mij hier mee helpen want ik vind het niet leuk voor mijn moeder dat zo haar best doet maar dat ik het vaak laat liggen. Ik doe mij best wel, maar meestal ik niet blijft tweevijfde van de groenten liggen. Dat is ook zonde maar ik kan het niet helpen. Als ik het niet lust, kan ik het niet eten. Help?

Groetjes

P.S. En nee het zeker geen vorm van anorexia ofzo voordat jullie daar over beginnen want ik vind mezelf niet dik, steek gen vingers in mijn, kee en calorieen vet boeit me niks.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Probeer samen met je moeder andere recepten uit. Heel veel kinderen vinden aardappels, groente en vlees gewoon niet zo spannend. Als je de groente b.v. op een andere manier klaarmaakt, dan kan het opeens heel lekker smaken. Kijk goed, wat voor smaken je erg lekker vindt en zoek recepten daarbij. Voorbeeld van een heel makkelijk en lekker groenterecept: 1 courgette 1 rode paprika 1 gele paprika bakje cherrytomaatjes olijfolie 3 teentjes knoflook rucola beetje italiaanse kruiden feta kaas of geitenkaas Snijde courgette in plakjes en de paprika in reepjes. De cherrytomaatjes laat je heel. Snij de knoflook in dunne plakjes. Doe alles in een ovenschaal en doe er wat olijfolie, zout en peper en italiaanse kruiden overheen. Doe de schaal onder de grill van de oven gedurende 20 minuten. Iedere 5 minuten even omscheppen. Als het klaar is, doe je er wat feta kaas of geitenkaas en de rucola door. Dit eet je met stokbrood of tagliatelle. Ik hoop dat je het lust!! Toegevoegd na 5 minuten: Sorry, er moet nog een scheutje balsamicoazijn bij. Samen met de olijfolie.

Als je iets 15 keer eet, ben je eraan gewend.

Twee vliegen in één klap: ga zelf koken voor het gezin (bijvoorbeeld om te beginnen eens per week) en stel jezelf als doel dat ook gezond eten te laten zijn (dus geen macaroni met kaas of zoiets). Iets dat je zelf hebt gekookt, daar kun je trots op zijn, en dát maakt de bonen pas echt zoet. En als bonus hoeft je moeder eens niet te koken, waardoor je je ook niet schuldig hoeft te voelen tegenover haar als je het toch niet op krijgt. Maar ik durf te wedden dat je het wel op krijgt (want je hebt er ook zelf moeite voor gedaan) en dat je daardoor sneller groenten leert eten. Albert Heijn heeft een hele receptensite waar veel praktische recepten op staan, ga daar eens snuffelen.

Bronnen:
http://www.ah.nl/recepten

Uit eigen ervaring: ik lustte als kind en als puber boerenkool, appelmoes, bonen, rauwe wortel, rauwe bloemkool, tomaat, rauwe witlof en spinazie. De rest kreeg ik niet door m'n strot, sterker: als m'n ma zuurkool maakte zat ik letterlijk kokhalzend op de trap. Op 'vieze' groente gooide ik meestal een dot ketchup, dat overheerste dan de smaak in elk geval een beetje. Zo rond m'n 20e ben ik meer gaan uitproberen, en hé! Eigenlijk waren heel veel dingen best lekker! Je proeft als kind dingen beter, dat kan iets uitmaken. Ook scheelt het veel als je zelf dingen klaarmaakt, of anders combineert (ik griezelde van spruiten, tot een vriendin aankwam met een recept met spekjes en walnoten: jammie!). Het is wel beter om de juiste hoeveelheid groente te eten en te variëren, maar alles dat je binnenkrijgt is meegenomen. Oh ja, een van m'n favogroentes: zuurkool... En ik kan zo snel geen groente opnoemen die ik nu ècht niet lust.

Ik lust sommige groentes echt nog steeds niet. maar ik ben ook groentes gaan eten die ik vroeger niet lustte . Ik ben nog uit de tijd dat alles echt gaar gekookt werd, wat heel zachte peultjes opleverde.(Niet lekker vond ik, moeder vond dat juist wel) Korter gekookt of gewokt vond ik ze ineens wel lekker. Hoewel mijn nichtje de sperzieboontjes van haar oma lekkerder vond dan van haar moeder (oma kookte ze langer gaar). Dus kijk of je de kooktijden kunt verlengen of verkorten.

Raak verliefd en bek met je geliefde als die net een hap spinazie heeft doorgeslikt. Daarna smaakt het veel beter.

Ik had dat ook een hele tijd geleden. Ik lustte nog geen gebakken uitje en vond alles vies. Zelfs gesmolten kaas! Pas toen ik een streng dieet ging volgen kreeg ik trek naar de gekste dingen, van venkel naar courgette en uiteindelijk ben ik zelfs haring gaan lusten. Dus pas na gebrek aan de routine ging ik me interesseren in andere voeding, en het is heerlijk allemaal! Ik lust bijna alles tegenwoordig!

Gooi het in de blender. Maak een groene smoothie en drink het op.

Voel je je verder goed? Forceer jezelf dan niet te veel om groenten te eten. Ga ook eens na hoe dikwijls je misschien onbewust groente binnenkrijgt. ( tomatensoepje, nasi, bami waar vrijwel altijd prei doorheen zit, broodje gezond, ) En wil je toch een beetje aan de smaak van groente wennen, neem dan af en toe een muizenhapje. Misschien dat je ooit verzucht: " helala...dat is zo gek nog niet..!" Mijn kinderen zijn bijna allemaal begonnen met rauwe worteltjes (bospeen) Die legde ik gewoon naast hun bord, bij de maagdelijk witte pasta, piepertjes of pizza. Ondertussen had ik de zaak wel gekookt in groentenbouillon terwijl er door eventuele kaassaus altijd iets van ui, prei of kool was gemalen.Maar dat heeft nooit iemand door gehad. En ik zou voor alle zekerheid dagelijks een multi vitamientje slikken. Baat het niet... Smaak verandert je leven lang door. Je gaat groente vast nog wel eens lekker vinden.. Maar ja, dat zegt nu wel iemand die nooit een dag laat voorbijgaan zonder een flinke portie peulen, kool, spinazie, spruitjes, enzovoort. ieder zijn ' meug' .

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100