is donker brood het gezondste brood?

die heb ik gekocht in de supermarkt. een heel donker brood. maar het smaakt maar vies. ik heb meteen een ander brood gehaald maar dan bij de bakker.
ik heb een sneetje van het donkere brood buiten gelegd voor de vogels. maar die lusten het ook niet.
meergranen brood staat er. maar zo donker ken ik het niet.
is het wel gezond dan?
want ik wil graag gezond brood.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Donker brood wordt kunstmatig donker gemaakt, meestal met gebrande mout. 'Meergranen' zegt niets over de volwaardigheid van de grondstoffen; alleen dat er meer dan één soort graan in verwerkt is, niets meer of minder.

De meeste soorten brood zijn in feite wittebrood, al dan niet met wat toevoegingen. Op zich is er niets mis met combinaties van verschillende graansoorten, zoals tarwe-, rogge- en gerstebloem maar kies wel altijd voor volkoren. Dan weet je zeker dat die bloemsoorten van de hele graankorrel zijn gemalen, zodat alle voedingsstoffen nog aanwezig zijn. Dat smaakt doorgaans prima en die vogels voelen kennelijk ook heel goed aan wat lekker en gezond is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wat is waar van de stelling 'hoe bruiner het brood, hoe gezonder het brood'?
Vroeger werd vaak gezegd: "hoe bruiner het brood, hoe meer vezels, dus hoe gezonder". Moutmeel bevat geen vezels en heeft ook geen invloed op de verdere voedingswaarde van een brood, maar het geeft wel een bruine kleur en kan zowel aan bloem als aan (volkoren)meel kan worden toegevoegd. Daarom gaat de stelling "hoe bruiner, hoe gezonder" sinds het gebruik van moutmeel niet meer op.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tegenwoordig niet meer
er is zelfs witbrood waar alle goede bestanddelen van bruin brood inzitten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Te zot voor woorden. Knutselvoedsel, vind ik dergelijke producten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja maar er wordt met bijna alle producten gerotzooid om het maar gezond en lekker te maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of te suggereren dat het gezond is?
Ik denk dat volkorenbrood als gezond brood wordt gezien.

Volkorenbrood bevat veel voedingsvezels. Dit komt door het gebruik van volkorenmeel, waar de zemelen nog inzitten, in plaats van gewoon meel of bloem. Door eht eten van deze vezels wordt de darmwerking gestimuleerd.

Volkorenbrood heeft vergeleken met bruin- of witbrood ook een lageren energetische waarde: er zit minder energie in per boterham. Hierdoor is het eten van volkorenbrood gunstiger in verband met de huidige toename van overgewicht.

Volkorenbrood heb je soorten en maten en hoeft niet perse héél donker te zijn. Je hebt vloerbrood of de standaard vorm boterhammen, met of zonder pitjes en zaadjes en met of zonder maanzaad/sesamzaad op de korst. Eat your heart out ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je bovenstaande antwoorden leest is het moeilijk om zomaar te vertrouwen dat je brood gezond is. Als je het zeker wil weten dat wat je eet ook echt is wat je eet, bak dan je brood zelf, en koop je ingredienten bij de bron. Dus meel koop je bij de molen en maak zelf je desem en je weet exact wat je eet!
Ik doe dit al een paar jaar, en met de broodbakmachine een koud klusje. Het is niet altijd goedkoper.