Hoe oud is een mossel die voor consumptie wordt gekweekt, voor hij op mijn bord belandt?

Vandaag heerlijk mosselen gegeten. Lekker gekookt in bier met een lekker sausje! Maar tijdens dit overheerlijke diner stelde mijn vriendin me ineens bovenstaande vraag.

Toegevoegd na 15 minuten:
Even een uitbreiding op mijn vraag!!
Zit er ook verschil tussen mosselen die gekweekt worden en mosselen die in het wild worden 'gevangen'?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.4K

Het beste antwoord

Het duurt gemiddeld twee jaar voordat een mossel geschikt is voor consumptie. Deze heeft dan een goed formaat, heeft dan voldoende 'vis' (netto vleesgewicht)

Toegevoegd na 45 minuten:
Iedere mossel die zich op de zeebodem ontwikkelt doet er gemiddeld 2 jaar over om de juiste omvang te bereiken. Deze heeft dan een blanke kleur. Echter, naast de bodemkweek worden er in Zeeland ook hangende mosselen gekweekt. Dat gebeurt op zeer kleine schaal; slechts 2% van de totale mosselproductie komt van de hangcultuur. Daarbij worden de mosselen in een soort netkousen opgehangen aan drijvers in de Oosterschelde. Doordat ze in vrij stromend water liggen, kunnen de mosselen makkelijker bij hun voedsel komen en groeien ze dus sneller. Deze hangmosselen zijn vleziger dan bodemmosselen. Ze hoeven bovendien niet verwaterd te worden omdat zand nauwelijks de kans krijgt zich in de schelpen te nestelen. Door de hangmosselcultuur uit te breiden zouden Zeeuwse mosselhandelaren het seizoen aan de voorkant iets kunnen oprekken, zoals ook aspergekwekers dat doen door hun aspergebedden te verwarmen. Veel scheelt het echter niet (hooguit 4 à 6 weken). De mogelijkheden zijn ook beperkt. De Zeeuwse wateren zijn natuurlijk relatief ondiep en voor hangmosselen heb je een flinke waterkolom nodig.
Dit jaar is het mosselseizoen vroeg begonnen vanwege de warme voorzomer. Hoe warmer het zeewater, hoe meer plankton, hoe meer de mosselen te eten hebben, hoe sneller ze groeien en hoe vroeger het mosselseizoen begint. De mosselen die je vandaag hebt gegeten zullen er dus waarschijnlijk iets minder lang over hebben gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Circa 24 maanden jong!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mossel zoals wij gewend zijn te eten is ca. 2 jaar oud, na deze leeftijd een mossel kan wel 20 jaar worden andere schelpdieren zelfs 100 jaar is bekend van o.a. de Noordkromp.

Ook worden in Nederland mosselen gekweekt in de zogenaamde hangcultuur dit is overigens dezelfde mossel als die op de traditionele manier wordt gekweekt allen is de mossel jonger en hangt hoog in het water met duidelijk een ander voedselaanbod dan de bodemcultuur. deze methode is afgekeken van de Fransen. Hierdoor is men in staat de mosselen soms al in mei juni te eten. Echter de Moules Bouchots uit de baai van Mont St.Michel zijn wellicht wel de lekkerste en beste ter wereld, volgens de kenners van hangcultuur mosselen. Door het hoge eiwit gehalte van deze éénjarige mossel heeft men genoeg aan een kleinere portie.