Is een champignon (on)gezond?

Is het groente? En zit er vet in, of (veel) calorieeën? Zou het schadelijk zijn er veel van te eten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Champignons zijn gezond. Champignons bevatten weinig calorieën, ze zijn vet- en cholesterolvrij en zoutarm. Anderzijds bevatten ze veel vezels. Bewaar paddestoelen in de koelkast en dek ze af met plasticfolie om uitdroging te voorkomen. Ze mogen niet hermetisch worden afgesloten, geef ze steeds wat ademruimte. Plaats ze ook niet te dicht in de buurt van sterk geurende producten zoals uien en prei, omdat ze dan de geur overnemen. Het zijn de voortplantingsorganen van schimmels Toegevoegd na 20 seconden: zie ook http://www.food-info.net/nl/national/ww-champ.htm#3

Gekleurde groenten zijn goed voor de gezondheid, omdat ze boordevol antioxidanten zitten. Maar wist je dat ook champignons vol ‘gezondheid’ blijken te zitten? Amerikaans onderzoek dat onlangs in Orlando werd gepresenteerd, toont dat aan. Vooral kastanje- en bruine champignons bevatten net zo veel van de gezonde stofjes als groenten. In het onderzoek werd gekeken naar de aanwezigheid van de antioxidanten, polyfenolen en ergothioneïnes, met behulp van een bepaalde methode, de ORAC-test. Broccoli heeft bijvoorbeeld een ORAC-waarde van 12, kastanjechampignons scoren 9,7 en bruine champignons 9,5. Ter vergelijking: sperziebonen en wortels hebben een ORAC-waarde van slechts 5. Zelfs witte champignons bevatten meer antioxidanten:6,9. Antioxidanten helpen in de strijd tegen vrije radicalen, die op hun beurt een rol spelen bij het verouderingsproces en het ontstaan van ziektes. Vanavond verse champignonsoep?

Bronnen:
http://www.sante.nl/medisch-dossier/?titel...

Het is groente, en zoals je hieronder ziet, is het gezond. Toegevoegd na 1 minuut: O, de afbeelding is wat onduidelijk. Klik erop, en je ziet hem groot en duidelijk. Toegevoegd na 19 minuten: Heel stom dat ik zeg dat het groente is... Het is een paddestoel, of iets met schimmels, dat weet ik ook niet precies.

Champignons, en alle andere denkbare groenten zijn gezond. Vooral om datgene wat er NIET in zit.....

Champignons zou ik niet eten als 'groente' omdat er veel betere groentes zijn. Dus ik eet ze als een soort 'bijgerecht', in macaroni bijvoorbeeld doe ik tomaten, ui, paprika en champignons, maar die champs tel ik niet mee bij die beroemde 200 gram groente. Doordat ze veel vezels bevatten hebben ze wel degelijk een meerwaarde om te eten, en ze bevatten ook wel gezonde stoffen, maar in lage doses.

Bronnen:
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedings...

Champignons zijn best gezond, omdat ze calorie- en vetarm zijn en rijk aan mineralen, vitaminen en vezels en daarom tellen die ook mee voor de aanbevolen 2 ons groenten per dag. Zo zijn champignons een belangrijke bron van Vit. B2, Vit. B3, foliumzuur en van de mineralen kalium en fosfor. Daarnaast zijn ze rijk aan vezels en koper. Met 100 gr. gebakken champignons krijg je al 30% binnen v.d. hoeveelheid koper die je dagelijks nodig hebt. Als je iets negatiefs over de champignon wilt vertellen is het een feit dat er agaritine in zit, een stofje dat in de lever omgezet wordt in schadelijke stofjes die bij muizen de kans op blaaskanker bleken te verhogen. Maar het ging daarbij om veel grotere doses dan een normaal champignons etend mens inneemt, trouwens een muis is geen mens. Agaritine komt vooral in rauwe champignons voor. Bij verhitting breekt het af en kan geen kwaad meer doen. Vandaar dat men adviseert champignons niet rauw te eten maar gebakken of gekookt. Toch zit er een addertje onder het gras van het gezonde imago en wel dit; champignons slurpen zich graag vol met vet. Omdat ze vet aan het gerecht onttrekken als je ze wokt of meebakt, is de "kok" geneigd er extra olie of vet bij te doen. Een champignon is gebouwd uit schimmels en wordt gemakshalve tot de groenten gerekend. Hij is populair als vleesvervanger, misschien door zijn 'bite', maar vegetariërs let op! Champignons bevatten veel minder essentiële eiwitten dan vlees en zal dit nooit volwaardig kunnen vervangen. Nog één belangrijk feit; het duurt lang voor champignons in de maag verteerd zijn dus, lang en goed kauwen is alvast van groot belang bij de spijsvertering. Eet je geen vlees, dan is het van belang bij de champignons andere groenten, peulvruchten en/of granen te eten, zodat je toch genoeg essentiële aminozuren binnen krijgt.

champignons lijken me nest gezond. Het is nog lekker ook.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100