Hoe wordt gewonnen zeezout gescheiden van b.v. zand of andere verontreinigingen?

Zeezout wordt gewonnen in bekkens door het water te laten verdampen. Het overgebleven zeezout wordt dan verzameld en schoongemaakt. Maar hoe reinigt of maakt men dat zeezout dan schoon?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Doorgaans wordt zeezout na de oogst gewassen om onzuiverheden van de bodem van het zoutbassin te verwijderen en vervolgens gedroogd met gasbranders of elektrische ovens. Het wassen in een verzadigde zoutoplossing leidt tot rekristallisatieprocessen en de thermische behandeling zorgt voor oxidatieprocessen, waarbij veel originele mineralen en spoorelementen verloren gaan.
http://www.drhauschkamed.nl/med/onderneming/algarve.htm

Daarnaast is er het zogenaamde fleur de sel, zoutvlokken welke geoogst worden door drijvende zoutkristallen van het water te scheppen voor het naar de bodem van het zout bekken zinkt. Dit is van nature zuiver, en wordt verkocht zoals het geoogst is. Dit is extreem duur omdat alle kristallen handmatig uit het water gevist worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het zout is in het water opgelost. Het zoute water wordt eerst gezeefd om al het zand en vuil er uit te halen (het zout blijft in het water), dan wordt het in bekkens in de zon gezet en wat overblijft als het water is verdampt is schoon zout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oplossen zodat je het zand en andere vaste stoffen die je niet wilt kunt laten bezinken en dan het water met opgelost zout naar een andere opslagplaats brengen en weer laten uitkristalliseren
anneliez