Wat moet je met 241.000 ton cacao?

http://www.nu.nl/economie/2295113/mysterieuze-aankoop-stuwt-cacaoprijs.html

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Om de prijs omhoog te stuwen.
Het is opgekocht door het hedgefonds Armajaro, daarachter zit de Brit Anthony Ward.
Engelse kranten hebben achterhaald dat Ward dit vaker heeft geflikt.
In 2002 kocht hij 204.000 ton cacao nadat in West Afrika de oogst was mislukt.
Na 2 maanden verkocht Ward de voorraad en maakte € 23,5 miljoen winst.
Deze situatie is vergelijkbaar met die van toen.
De oogst in Ghana en Ivoorkust is weer armzalig en de prijs van cacao is sinds 2007 toch al verdubbeld door de toenemende vraag uit China en India.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Speculeren........!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tegenwoordig is de chocolademassage in trek
wie weet wie op grote schaal hiermee in de weer gaat..
heel Nederland kan hiermee diverse keren in de choco-massage gedipt worden..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een paar maand en de verkoop van chocolade letters begint weer. Dat slijt je wel ergens voor die tijd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Misschien creëren ze wel een grote vraag en dus een (veel) hogere prijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Speculeren en de volgende stap kan koffie zijn.

Bedenk dat het zo ook met olie gaat.

Tankers met miljoenen liters olie wisselen per dag van

eigenaar of van koers.

De rijken der aarde bepalen de spelregels.

U kunt zelf wel bedenken welke landen dat zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Noem eens een paar landen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De olieproducerende landen.
Nu gebruiken voor miljoenen choco ijsjes, en straks voor de choco zwarte pieten en klaasjes en daarna weer voor bij het kerstdiner als ijs, doosjes merci en de kerstkransjes.
Lijkt me een goede aankoop die straks met veel winst doorverkocht wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb gehoort dat ze een Co.dor chocolade olifant gaan maken op ware groote. Ik hoorde het op radio1. Het kan speculatie zijn.

Verder als er van iets weinig is stijgt de prijs. Dus als iemand veel koopt is er weinig voor de ander dus kunnen ze het per kilo duurder verkopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Guiness Book of Records halen voor de grootste pan chocolademelk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het meeste chocolademelk maken van de hele wereld!