Als het zwart was, zou het cola zijn.

Denk eens aan eiWIT. Melk zit er vol mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok... nou ben ik de draad kwijt..... sorry maar - 1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel!
Koeien eten gras en gras is groen. En toch is de melk die de koe geeft wit. Dat komt omdat in de koe vetten en eiwitten bij de melk komen. Die geven de melk de witte kleur.

Met die witte melk wordt heel zorgvuldig omgegaan, want niemand wil ziek worden als je melk drinkt. Dus controleert de chauffeur van de Rijdende Melkontvangst (RMO) als hij de melk ophaalt bij de boer direct of de melk goed is. Voor de zekerheid wordt in de melkfabriek nog een keer gecontroleerd of de melk van goede kwaliteit is. Dan mag de melk de fabriek in.

De melk wordt kort verwarmd tot 72 graden Celsius. Dit noemen we pasteuriseren. Daarna wordt de room uit de melk gehaald. Als er veel room uit wordt gehaald wordt het halfvolle of magere melk. Blijft er nog aardig wat room in de melk dan is het volle melk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alleen het begin van jou antwoord was ook goed geweest :P
De gegeven antwoorden -tot dusver- slaan nergens op.
"Gras is groen omdat 't groen is!" Wat een onzin.
Nee, gras is groen omdat het m.n. rode en ook andere kleuren méér absorbeert, dan de groene kleur. En de rode kleur heeft een frequentie die het beste de energie (fotonen) absorbeert en gebruikt voor groei.
Bij melk kun je in ieder geval constateren dat het weinig straling absorbeert en kennelijk van alle kleuren evenveel (of liever even weinig).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijd om alle bovenstaande onzin recht te zetten.
Melk is wit om twee redenen: het melkeiwit (caseïne) zit in zgn. micellen, een soort sponsballen in de melk. Ook het melkvet zit in microscopisch kleine bolletjes in de melk. Beide typen bolletjes reflecteren het inkomende licht volledig en diffuus: vandaar de witte kleur. In magere melk zitten geen vetbolletjes en dan zie je meteen het effect; magere melk is veel glaziger.

Dat de witte kleur niet van de ingrediënten zelf komt kan je zelf bewijzen: water en olie zijn beide kleurloos. Als je ze met een mixer mengt (evt met wat eidooier om te emulgeren) ontstaat er een witte vloeistof.
Utrecht
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit lijkt mij een zeer juist antwoord, klopt met al mijn lessen Scheikunde en natuurkunde :')
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, melk is een emulsie, microscopisch kleine deeltjes vet zweven in water, vandaar de witte kleur. Volle melk, witter dan magere is helemaal correct.
Leve de lessen biochemie!!
omdat het je botten sterk maakt en je botten zijn wit dus melk ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Melk is wit door de combinatie van het eiwit caseïne (dat bindt met calcium) en vet. Beide ingrediënten absorberen nauwelijks licht en zijn daarom wit van kleur. Hoe meer vet en caseïne in de melk, hoe witter. Daarom is volle melk witter dan magere.