Wat zijn de basisdingen in een keukenkastje voor als je eens extra of onverwachts bezoek krijgt?

Ik ben nu ook weer bezig met de keukenkastjes schoonmaken en uitruimen, en net als zovaak moet ik heel veel dingen jammerlijk weggooien omdat ze over de datum zijn. Maar ik wil toch ook altijd wel graag voorbereid zijn voor als er eens onverwachts of extra bezoek komt die ik gastvrij nog wat voor kan zetten of bij kan laten aanschuiven. En dit soort dingen varieren bij ons dus nog wel eens

Hoe kan ik voorkomen dat ik altijd overal teveel van insla, maar tegelijkertijd toch ook altijd genoeg in huis heb voor dit soort situaties? Ik vraag mij vaak af hoe anderen dit doen, en wat voor hun de basisdingen zijn die zij in dit soort gevallen in hun kast hebben staan?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb dus ook al vaak gehad dat ik dacht: "Dat kan ook wel wat minder", en dat je dan net zult zien dat je onverwachts bezoek krijgt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

In de kast:

Aardappelen
(Volkoren)brood
Pasta
Rijst
Olie
Bloem
Bakpoeder
Balsamicoazijn
Sojasaus
Bouillonblokjes
Peper en Zout
Nootmuskaat
Paprikapoeder
Mosterd
Knoflook
Zoetstof
Tomatenpuree
Fruit
Uien
Knoflook
Koffie
Thee
Suiker
Koekjes
Zoutjes

In blik of pot:
Tonijn
Tomatenblokjes
Ragout
Fruit op eigen sap
Augurken
Zilveruitjes
Groente

In de koelkast:
Boter voor op brood
Yoghurt
Koffiemelk
Melk
Crème Fraîche
Kaas
Mayonaise
Vleeswaren
Sla
Tomaat
Komkommer

In de diepvries
Pastagroenten
Vissticks of visfilet (kabeljauw, zalm etc)
Vlees (kipfilet, tartaar etc)
Brood
Fruit

Als je dit altijd in huis hebt, kun je a la minute iets klaar maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Hm.. We hebben eigenlijk altijd iets in huis; En nooit gaat er iets over datum: We schuiven de nieuwe boodschappen achterin, en de oude dingen komen zo naar voren. Bij het boodschappen doen halen we bv altijd pakjes knor tomatensaus. Hebben we standaard 6 doosjes oid in huis; Prima voor lasagna, Pizza, Pasta als basis. En zo zijn er een aantal dingen die we als basis gebruiken.

Groente en vlees kan je meteen voor de week kopen. Als er op vrijdag onverwacht bezoek is, moeten we even naar de winkel, OF we maken pizza. Daar hebben we altijd alles voor in huis. Van gist tm ham & paprika :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Altijd blikken soep en ragout in huis, ook altjd rijst, macaroni. En de vriezer is geduldig.
Gebruik altijd eerst dat wat binnenkort over datum gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-Blikken of pakjes soep.
-Blikken kapucijners (of bruine bonen) en blikken gepelde tomaten. Samen met gehakt uit de vriezer (ontdooien in de magnetron) en gesnipperde uien maak ik daar in een handomdraai lekkere Chili con carne van.
-Macaroni of spaghetti en blikjes tomatenpuree of macaroni/spaghettisaus.
-Pak aardappelpuree.
-Potten appelmoes.
-Blikken ananas, mandarijntjes, of potten kersen op siroop voor een toetje.

In de vriezer heb ik ook altijd een pak spinazie (lekker samen met macaroni en geraspte kaas) en een bak vanilleijs (lekker met de de inhoud van de blikken vruchten)..

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik rouleer de spullen natuurlijk. De oudste consumeer ik het eerst en vul steeds aan met nieuwe. Dus niet alles in een kastje kwakken en dan maar wachten tot je het weer weg kunt gooien.
13 jaar geleden
Een pak niet al te karige koekjes heb ik altijd in huis. Als er plotseling bezoek komt, hoef ik ze tenminste niet alleen maar koffie zonder meer aan te bieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een blik goedgevulde soep en afbakbroodjes zijn lang houdbaar en daar kun je hongerige magen goed mee vullen. Zorg er wel voor dat je het zelf opeet als je een tijd lang geen hongerige bezoekers hebt gehad. Je zult zelf toch ook wel eens een dag hebben dat je voor 'makkelijk' en niet voor 'vers' gaat?

Een doos merci/celebrations en een fles wijn heb ik ook altijd staan, voor als ik bijvoorbeeld op zaterdagavond voor een feestje op zondag wordt uitgenodigd. Sta je nooit met lege handen.

Zorg dat je van alles één exemplaar hebt. Dat houdt het overzichtelijker.
Steeds als je daarvan iets gebruikt, noteer je het op je boodschappenlijstje. Dus niet lukraak winkelen, maar echt een lijstje maken van wat er aangevuld moet worden.
En binnen bijvoorbeeld zes maanden zelf opeten wat je voor bezoekers in gedachte had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leg de visitekaartjes van de goede restaurants in je keukenkastje. Scheelt een hoop ruimte, geen afwas, nooit meer vieze blikjes weggooien en iedereen is tevreden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor als ik onverwachts iemand op de koffie krijg heb ik altijd een pak lang houdbare luxe koek in huis (zoals bokkepootjes) En voor onverwachte eters heb ik pizzas in de vriezer en in de kast spagetti, bertolli saus bolognese, en parmazaanse strooikaas. Is lang houdbaar. Ook heb ik een blik gehaktballetjes in satesaus en een zakje japansemix standaard in huis. Hoop je hiermee te hebben geholpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijna alles is in blik te krijgen, en blikken blijven heeeeel lang goed (veel langer dan de datum aangeeft, door de vastgestelde maximale 'leeftijd' van voedsel).

Macaronisalade voor in de zomer is bij ons favoriet:
* 1 pak droge macaroni
* 1 blik doperwten uit blik
* 1 blik gekookte ham, in blokjes
* 4 gekookte eieren, fijngesneden

Macaroni koken, af laten koelen (spoelen met koud water). Erwten afgieten, alles bij elkaar kiepen. Beetje mayonaise voor de smeuïg, flinke scheut curry voor de smaak. Als je wilt, kun je er nog augurkjes door doen.

Valt wel mee in plaats, toch?

In de winter is het gemakkelijk om maaltijdsoep te maken, maar daar zijn al verschillende eerdere antwoorden over gegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb altijd een doosje met gedroogde kruiden met deksel en een open doosje waarin ik mixen voor macaroni, spaghettisaus, jacht-, kaas-, stroganoffsaus enz. heb, daarnaast een doosje met conimex boemboes,mixen heb,
daarnaast een doosje met gedroogde soepen,
daarnaast een doosje met bakspullen zoals essences,gist, vanille( +suiker) koekkruiden, bakpoeder, slagroom fix, taartina, enz.

Gewoon gezellig gekleurde langwerpige open plastic bakjes, die net breed genoeg zijn. Als je wat nodig hebt, pak je gewoon de doos en 'bladert'.

Dan natuurlijk hoge voorraadpotten van glas( dan zie ik wat en hoeveel erin zit) met ; macaroni, spaghetti,fusilli want die gebruiken we het meest. Een groot pak langkorrelrijst en basmatirijst. Ook altijd een doos met gekruide rijst (nasirijst) en een pak lasagnevellen, ernaast lasagnesaus mix. Een pak aardappelpuree ( voor een evtl. ovenschotel) melkpoeder, zuiveringszout. broodmeel,(alles voor de broodbakmachine)bloem, maizena, custard, griesmeel,suiker, koffiecreamer, koffiepads.

Een hangmandje onder de plank met tomatenpureeblikjes, tomatenblokjes, gepelde tomaten,
pakje sugo,bouillontabletten en nog wat klein houdbaar spul. Ik heb ook altijd wat potten bruine bonen, wittebonen in tomatensaus,rode kool met appel, appelcompote o.i.d. in voorraad en gedroogde linzen, couscous, zalm, tonijn, haring in tom. saus, ham en corned beef of smac.Zodra ikiets gebruik, schrijf ik het op een boodschappenlijstje dat met potloodje aan de kastdeur binnenin hangt. Ik grijp zo nooit mis.
amc