Ha, die Gast21341;

De temperatuur van eten of drinken beïnvloedt ook de gevoeligheid van je smaakpapillen. Een te hoge of te lage temperatuur verdooft ze, waardoor die stoffen dan minder goed smaken. De meeste dranken en voedingsmiddelen hebben daarom ook een ideale temapratuur om te worden geconsumeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deels is het een gevoel, en deels is ligt het aan de 'chemie' van het voedsel. Bijvoorbeeld bepaalde vetten stollen op lage temperaturen waar de smaak en mondgevoel anders van worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het goed is, smaakt koude koffie nog steeds naar koffie en koude thee nog steeds naar thee.

Koude soepen zijn er genoeg, maar die bevatten veel minder vet dan bijvoorbeeld erwtensoep. Als je die koud zou eten, zou je de gestolde vetten proeven en dat smaakt inderdaad anders.

Het heeft dus te maken met de samenstelling van het eten/drinken, maar ook met de omgevingstemperatuur en je eigen gevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De geur stijgt meer op bij verwarming en als iets lekker ruikt, eet je ook met meer smaak. De smaak voelt bij iets warms ook intensiever aan. Warm eten verwarmt je ook van binnen en dat geeft ook een aangename sensatie. dat betekent niet dat iets kouds minder lekker is, maar zoiets eten we meestal om af te koelen of iets in je maag te hebben. We voelen het niet van binnen lekker warm worden. Ook ontwikkelen kruiden zich meer en beter bij verwarming. Door verwarming openen de intermoleculaire ruimtes van het vlees of de groenten zich meer en nemen de moleculen van de kruiden beter op. Dit is hetzelfde als je suiker in hete thee gooit. heb je je wel eens afgevraagd waar de suiker gebleven is? Nou, in die intermoleculaire ruimtes van de thee dus.
amc