In welk eten zitten er langzame koolhydraten?

Mij word aangeraden ivm fitnessen langzame koolhydraten te eten en eiwitten. Moet ik dit dan juist voor of na het trainen eten en waar zit het in?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Langzame koolhydraten vind je in: granen, bonen, bruin brood, rauwkost, groenten, rijst, aardappelen, pasta, e.d. Toegevoegd na 35 seconden: De langzame koolhydraten kun je op alle momenten eten, zij verhogen de insulinespiegel nauwelijks waardoor de koolhydraten niet in vetten worden opgeslagen. Toegevoegd na 1 minuut: Voor de toevoeging: Snelle koolhydraten kun je het beste eten na een training, deze zorgen namelijk voor een sterke stijging van de insulinespiegel in het bloed en daarmee ontstaat een sterke anabole (spier- en vetopbouwende) prikkel.

Bronnen:
http://www.goede-voeding.nl/koolhydraten.htm

Langzame koolhydraten zitten onder andere in: •Kort gekookte pasta's, zoals spaghetti, macaroni en tagliatelle; •graanproducten rijk aan onbewerkte granen; •peulvruchten, zoals linzen, erwten, bonen en sperziebonen; •knolgewassen, zoals aardappels; •koekjes en biscuits gefabriceerd volgens een speciaal procédé. Toegevoegd na 1 minuut: Lees meer hierover op deze site: http://www.liga.nl/professionals/voeding_en_gezondheid/voedingsstof_langzame_koolhydraten.php

Ze zitten ook in bananen, vandaar dat tennissers zoveel bananen eten. Zij eten ze voornamelijk tijdens, omdat dit zeer snel en makkelijk eetbaar is op enkele minuten. Dus tijdens de fysieke inspanning kan je er eten, maar doe dat ook voornamelijk ervoor, zodat je lichaam al een beetje reserve heeft (een pasta of gezonde muesli). Na de inspanning eet je eiwitten in de vorm van een roereitje, met bv 4 eiwitten en 2 eigelen (om de cholesterol te verminderen) of gewoon een hard gekookt eitje. Ook een kippetje doe wonderen, of in de winkel kan je ook eiwitshakes kopen, specifiek voor spieropbouw. Veel succes ermee!

Over het algemeen kun je stellen dat geraffineerde voedingsproducten (meer) snelle koolhydraten bevatten dan onbewerkt voedsel. Kies voor volkorenbrood (geen bruin en mijd zeker dat heel donkere brood) en andere volkorenproducten, fruit, bij voorkeur met schil, etc. Maak zo mogelijk je eten zelf klaar. Dan heb je precies in de hand hoeveel suiker en andere snelle koolhydraten er in je eten terecht komt. Bekijk voor de aardigheid eens goed de ingrediëntenlijstjes op de verpakkingen van fabrieksvoedsel. Je schrikt zowel van de hoeveelheid suiker als de soort producten die met suiker bereid zijn, zoals worst, sauzen en inderdaad, ook in 'gezondheids'voedsel als mueslirepen en sportdrankjes.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100