Provencaalse verse paling (stoofaal) voor 5 personen.

Bereiding:
Snijd de verse paling (stoofaal) in stukjes van 5 cm. Besprenkel ze met citroensap en bestrooi ze met peper en zout. Pel de uien en snipper ze. Verhit de olijfolie en fruit hierin de ui en de geperste teentjes knoflook. Voeg de stukjes paling toe en bak deze 3 minuten mee. Leg de tomaten enkele tellen in kokend water, ontvel ze en snijd ze in parten. Voeg ze met de wijn en de fijngesneden ansjovisfilets bij de stoofaal. Laat de paling zonder deksel op de pan 10-15 minuten zachtjes stoven.

Lekker met bruinbrood en olijfboter (boter met gehakte olijven en citroensap).

Ingrediënten:
1 kilo schoongemaakte verse paling (stoofaal)
2 eetlepels citroensap
2 uien
4 eetlepels olijfolie
2 teentjes knoflook
4 vleestomaten
2½ dl droge witte wijn
4 ansjovisfilets
2 theelepels gedroogde tijm
2 eetlepels versgehakte peterselie
zout en peper
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ingrediënten voor 4 personen
2 pond stoofaal,niet te dun,wat roomboter,wat zout,scheutje azijn,2 dikke plakken verse citroen,voor de zuurdoop,2,5 dl water,wat azijn en maizena,en wat nootmuskaat.

Voorbereiding
Zet de stoofaal een half uurtje in zout water om de "slijmlaag" los te weken.Snij ze in grove stukken.

Bereidingswijze
Was de aal goed af zodat ze niet meer glibberen aanvoelen en leg ze als het ware opgestapeld in een kleine pan,voeg zoveel water toe dat de vis net niet onder staat.Voeg het scheutje azijn,het zout,een klontje boter en de citroen toe.

Breng de vis aan de kook en laat het geheel ongeveer 20 min stoven.Let erop dat ze niet te gaar worden want dat is lastig eten,de graat breekt dan snel af!Je moet het vlees net met een vork van de graat kunnen schuiven.

De zuurdoop;
Leng de maizena aan met flink wat azijn,laat het water aan de kook komen en giet nu wat maizena erbij tot het begint te binden(yoghurtdikte)

Serveertips
Serveer de vis met de nieuwe Opperdoezer Ronde,roomboter om op het bord door de zuurdoop te laten smelten.Strooi wat nootmuskaat over de doop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo

Toegevoegd na 9 minuten:
U kunt nog andere recepten bekijken op de site

Maar Paling in't groen is wel de meest bekende Vlaamse bereiding
Ik doe er ook nog een sjalotje bij en een paar teentjes look
ssssmakelijkkkkk