Als de kip gewoon gekoeld is gebleven is er NIETS aan de hand qua risico. De fabeltjes dat het vlees veel sneller zou bederven is onzin. Veel vlees wat je bij de slager haalt is al minimaal een keer ingevroren voor jij het krijgt.

Het risico wordt pas groter als je de kip tot boven een paar graden celcius hebt laten opwarmen. Maar dat zou je met je filetje ook niet doen.

Het probleem is dat elke keer dat je iets invriest een deel van de cellen in het vlees kapot gaat, waradoor ze 'leeglopen' dit zorgt voor verlies van smaak en structuur. Hierdoor wordt het vlees gewoon minder lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja, dat kan. Nee is zelfs zeer ongezond!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is vragen om een voedselvergiftiging.
Nooit doen!
escape
13 jaar geleden
Mij is geleerd om niks meer in te vriezen, als het al een keer bevroren is geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de kip ontdooit (of ieder ander vlees), komt er vleesvocht vrij. Dit vocht is een voedingsbodem voor bacterien. Vooral op kamertemperatuur groeien deze bacterien hard. Tussen die bacterien kunnen ook ziekteverwekkende bacterien zitten en die zullen bij opnieuw invriezen niet afsterven. Dus een kip twee keer laten ontdooien neemt gewoon extra risico's op voedselvergiftiging met zich mee.

Daarnaast komt het ook de kwaliteit van de kip niet ten goede omdat het vlees uitdroogt door de vochtafscheiding.

Dus: ja, je kunt het opnieuw invriezen maar gelet op de risico's van bacterie-vorming zou ik het nooit doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je was net iets sneller. :-)
Vaak wordt vlees bij de slager ook vaker ingevroren, dus het hoeft helemaal niet ongezond te zijn. Echter, stel dat bacterien in die kip op kamertemperatuur zich al aardig hebben vermenigvuldigd, duurt het bij de tweede keer ontdooien minder lang voordat er nog meer bacterien loslopen en is je vlees eerder bedorven. Om dat gevaar uit de weg te gaan, is het beter om vlees (en kip en vis etc) niet nog een keer in te vriezen. Als de kip net ontdooid is, kan je hem ook zo weer invriezen. Als de kip langer ontdooid is, zou ik hem braden en dan eten (of gebraden weer invriezen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ontdooide kippen zijn beperkter houdbaar.
Terug invriezen: niet doen door bovenvermelde redenen.
Als je de kip invriest voor 'een paar dagen ' en direct daarna consumeert is er echter niks te vrezen hoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een rauwe ingevroren kip eerst lekker klaarmaakt kun je daarna de porties klaargemaakte kip volledig veilig weer invriezen. Door het klaarmaken (in oven of braadpan) gaan toch alle bacterien weer dood.

Niet geadviseerd wordt om iets te ontdooien en daarna direct weer in te vriezen. Niet alleen kan je dan problemen met bacterien krijgen, ook zullen de micro ijskristalletjes van de eerste keer invriezen grotere waterdruppels geworden zijn waardoor er bij de 2e keer invriezen veel grotere ijskristallen ontstaan...en die maken erg veel kapot aan de cellen van het eten.