Gaan Good Noodles (groente) van Unox over de datum?

Op de verpakking staat 01-2022 maar het lijkt mij dat het op een manier (voor)bereid is dat het langer houdbaar is omdat het zo droog is. Echter kan ik het fout hebben. Gaan Good Noodles van Unox wel over de datum of staat die datum er voor de formaliteit op.

Picture for question
2 jaar geleden
8.8K

Het beste antwoord

Op producten zoals noodles staat een T.H.T. datum. Dan is het product houdbaar tot minimaal de vermelde datum, maar waarschijnlijk veel langer. T.H.T. betekent: Tenminste Houdbaar Tot. Na de vermelde datum kun je niet meer klagen bij de winkel of de producent als het product bedorven is. De smaak zou eventueel iets achteruitgegaan kunnen zijn, maar dan kun je het nog prima eten.

Bij producten met de vermelding T.G.T. moet je het product in principe niet meer eten na de vermelde datum. T.G.T. betekent: Te Gebruiken Tot. Dat is dus echt een uiterste datum volgens de fabrikant, al kun je ook daar in veel gevallen best een beetje marge in aanhouden.

In alle gevallen geldt: voor consumptie goed kijken en ruiken of het product nog goed is. Dat geldt ook als de datum nog niet is bereikt. Door een foutje in het productie- of bewaarproces kan een product in uitzonderlijke gevallen ook voor de vermelde datum al niet goed meer zijn.

Bij de zakjes Noodles: in de verpakking zitten ook losse zakjes olie en kruiden, die kunnen elk een eigen datum hebben en moet je dus ook afzonderlijk beoordelen op houdbaarheid. Mijn ervaring is dat die echter zeer lang houdbaar zijn. Ik spaarde die kleine zakjes thuis altijd op om later mee te nemen tijdens het kamperen, maar sommige zakjes olie en kruiden liggen al 10 jaar in de kast. Is nog steeds prima bruikbaar!

Of de kruidenzakjes van de varianten met kip of rund ook zo lang houdbaar zijn durf ik niet te zeggen. Maar bij de groentemix gaat het prima.

Zakje noodles met een datum tot januari 2022 zou ik dus gewoon eten. Zakje noodles met een datum tot 2020 of 2018 ofzo even goed checken, maar als het er goed uit ziet ook gewoon eten.
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk staat er een THT datum op de verpakking.

Op verpakkingen kunnen 2 soorten houdbaarheidsdatums staan: een Ten minste Houdbaar Tot-datum (THT) of een Te Gebruiken Tot-datum (TGT).

Een THT-datum staat op producten die niet snel bederven. Na de THT-datum kan de kwaliteit van het product achteruit gaan, maar smaakt het meestal nog goed. Je kunt het dan nog wel veilig eten.

Een TGT-datum staat op zeer bederfelijke producten. De TGT-datum is de laatste dag waarop het nog veilig is om het product te eten.