als je aan het rietje zuigt komt er lucht mee naar boven
door er je tong op te zetten blokker je de enige uitgang waar de lucht weg kan en blijft je drinken in het rietje zitten
haal je rietje maar eens uit het glas drinken dan loopt het weg omdat je dan weer een uitgang hebt gemaakt waar de lucht weg kan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat komt door de luchtdruk. Het drinken 'wil' wel zakken door de zwaartekracht, maar er kan geen lucht bij aan de bovenkant van het rietje. De luchtdruk aan de onderkant is dan sterker dan de luchtdruk aan de bovenkant en houdt het drinken op zijn plaats. Ouderwetse kwikbarometers zijn op hetzelfde principe gebaseerd.
Plaatje bij antwoord
escape
13 jaar geleden
De luchtdruk veroorzaakt veel van dit soort trucjes
Doe maar een glas helemaal vol water, leg er een bierviltje op, en draai het glas om laat het bierviltje los, en het zal tegen het glas blijven plakken, wel recht houden het glas, als je het maar n beetje scheef houdt, valt het bierviltje en ligt het water op de grond
anneliez
13 jaar geleden
je tong houdt het lucht tegen en daardoor blijft hij vast aan je tong