Waarom was mijn mangistan (mangosteen) neongeel van kleur aan de binnenkant?

Ik wou dus net een mangistan (mangosteen) eten, maar toen ik hem open sneed hadden een paar van de partjes een neon geel achtige kleur (er kwam ook veel sap vanaf, kwam ik achter doordat ik perongeluk door eentje heen had gesneden). Ik heb het uiteraard niet opgegeten omdat ze wit horen te zijn, maar nu vraag ik me dus af, hoe komt het dat hij zo'n gekke gele kleur had? Was hij verrot, of juist niet rijp of?

2.5K
Amadea
2 jaar geleden
Het vruchtvlees van een bedorven mangistan ziet er bruin en waterig uit. Geen idee wat er met jouw exemplaar gebeurd kan zijn. Heeft misschien in kurkuma gelegen?
Anoniempieeeee
2 jaar geleden
Mmh, hij was verder nog wel helemaal dicht en kwam rechtstreeks van de markt, dus kurkuma lijkt me sterk. Misschien dat hij nog niet bruin was geworden omdat ik het in de koelkast bewaarde en dat de gele kleur de overgangskleur was ofzo
Amadea
2 jaar geleden
Nog een heel andere gok: het was geen mangistan maar een moendoe. Van die soort kan het vruchtvlees zwavelgeel van kleur zijn.

Antwoorden (1)

Er kunnen een paar redenen zijn waarom je mangosteen aan de binnenkant neongeel was. Een mogelijkheid is dat de vrucht overrijp was. Als mango's overrijp zijn, kunnen ze soms geel of bruin van binnen worden. Een andere mogelijkheid is dat de mangosteen nog niet helemaal rijp was toen je hem at. Onrijpe vruchten kunnen soms ook ongewone kleuren aan de binnenkant hebben. Tenslotte is het ook mogelijk dat de bijzondere variëteit mangosteen die je at er om bekend staat dat ze een neon gele kleur aan de binnenkant heeft. Sommige mangosteen-variëteiten geven vruchten die van nature veel bèta-caroteen bevatten, wat ze een neon gele kleur kan geven.
2 jaar geleden
Amadea
2 jaar geleden
Een mango is een totaal andere vrucht dan een mangistan.