waarom smaakt vlees anders als het luchtdicht verpakt wordt ??

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.6K
Amadea
6 jaar geleden
Dat is bewerkt vlees, klaar om alleen maar op te hoeven warmen. De smaak daarvan is verre van die van een vers gebraden of gebakken stukje vlees!
Ivana
6 jaar geleden
... en heeft waarschijnlijk al jaren in koelhuizen gelegen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik koop regelmatig vlees dat luchtdicht (vacuüm) verpakt is, zeker niet bewerkt en zeer recent geslacht. Smaakverschil?
Dat betwijfel ik, maar ook nog nooit twee stukken vlees gegeten van hetzelfde dier uit verschillende verpakkingen.

Het beste antwoord

Als je vlees vacumeert, sluit je het af van de buitenlucht. De zuurstof in de buitenlucht komt dan niet in aanraking met het vlees. Dit zorgt er ook voor dat schimmels wegblijven, want die hebben zuurstof nodig om te leven.
Het is echter ook zo dat de geurstoffen en de waterdamp van het vlees niet naar buiten kunnen. De geur en smaak zal dan beter behouden blijven en er pas uitkomen als er weer zuurstof wordt toegevoegd.

Dit is ook de reden dat er veel koks graag gebruik van maken tijdens de bereiding. Producten die eerst worden gevacumeerd en daarna gepasteuriseerd via de sous-vide techniek ( garen in precies afgestemd waterbad) behouden veel beter hun smaak, geur en kleur.
amc