Wat is het verschil tussen koken en stomen in een gewone magnetron?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Zo'n sistema steamer hebben we dus niet nodig om te stomen in de microwave.
Vriendelijk bedankt voor het antwoord, heel duidelijk.

Antwoorden (1)

Stomen is de gezondste manier voor het bereiden van groenten, omdat hierbij de minste voedingsstoffen verloren gaan. In de magnetron kun je groente en ook aardappels stomen door die in even grote stukjes te snijden en met een klein beetje water in een afgedekte kom te doen (niet geheel afgedekt, er moet wel lucht kunnen ontsnappen). Na een paar minuten haal je de afdekking weg en moet dan oppassen voor de hete stoom die er vanaf zal komen.

Om groente in de magnetron te koken leg je deze in een schaal en giet er water op tot het geheel onder water staat. De schaal dek je af met plasticfolie of magnetronfolie. Als de groente lang genoeg verhit is laat je die, uit de magnetron gehaald, nog 10 minuten in de schaal staan (waar het nog verder zal garen). Daarna schep je de groente uit het vocht en serveer je die meteen.

Het verschil is dus vooral de gebruikte hoeveelheid water. Gekookt geeft een slapper resultaat dan gestoomd.
Amadea