Zijn hondenbrokjes slecht voor een kat?

Mijn kat eet liever de brokjes van de hond, van mij mag het als het geen kwaad kan tenminste

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Dat klopt inderdaad. Het is niet giftig voor een kat, dus als hij een keertje een brokje opeet is er niets aan de hand, maar de samenstelling van honden- en kattenvoer is qua voedingswaarden en bouwstoffen totaal anders en speciaal aangepast aan de behoefte van de kat (een echte carnivoor) en de hond (meer een omnivoor met sterke carnivoor trekken).

Als je dus een kat alleen hondenvoer gaat geven dan mist hij bepaalde stoffen en gaat hij dus tekorten oplopen, terwijl hij andere stoffen binnen krijgt die hij niet binnen mag krijgen. Dit is op de lange termijn zeer schadelijk voor de kat. Voor een kittentje dat nog in de groei is kan het zelfs dodelijk zijn om alleen hondenvoer te eten, aangezien hij dan niet de juiste bouwstoffen binnenkrijgt.

Voor een hond is het overigens niet schadelijk om kattenvoer te eten, ook al is het natuurlijk beter om dit niet te doen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
fremar
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
goed antwoord, +

Andere antwoorden (2)

Mijn hond steelt uit het caviavoer en mijn kat likt de hondenbak uit..

Ik denk niet (niet wetenschappelijk onderbouwd maar mijn eigen simpele mening) dat het schadelijk is. Op straat ligt er ook geen briefje bij als poes lekker iets op smikkelt.

Ik ga er vanuit dat het kattenvoer voor katten is en het hondenvoer voor honden. Maar soms als je die blikjes ruikt bij het opendoen is dat zeker niet onaangenaam. En zo zal poes er ook over denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten en honden zijn soms net mensen en zij denken natuurlijk ook dat het gras bij de buren groener is.
Zolang je kat niet bejaard is en een teer kasplantje zou ik er niet te veel aandacht aan schenken, want ja hoe meer aandacht hoe groener dat andere spul wordt.