Hoe komt het dat kaas zo lang houdbaar is?

Een paar maanden volgens de datum op de verpakking.
Was dat vroeger ook al zo (30 jaar geleden)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Jonge kaas wordt verkocht na ongeveer 5 weken rijping, voor jong belegen kaas is dit na 8 weken, belegen kaas na 16 weken, extra belegen na 7 maanden en oude kaas is pas na een jaar rijpen klaar. Hier geldt, hoe ouder de kaas, des te droger de kaas wordt. Hierdoor transformeerd de flauwsmakende korrelige of rubberachtige wrongel zich tot een gladde substantie van een uitgesproken en complexe smaak.
En ja, dat wat vroegah ook zo, z.g. harde kazen als parmezaanse kaas is enige jaren houdbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat kaas bij uitstek een manier is om melk lang houdbaar te maken ; door het hoge zout- en vetgehalte, bederft het niet zo snel, zeker niet zolang de korst nog intakt is (de hele kaas dus) ; dan kun je hem wel twee jaar bewaren. Dan is het wel heeeeele ouwe kaas geworden trouwens,want in de loop van de tijd droogt de kaas steeds meer uit, en krijgt zo meer smaak en een hoger zoutgehalte, uiteraard. Hoe ouder de kaas, hoe langer hij dus, eenmaal aangebroken, houdbaar is.
Overigens geldt voor vacuum verpakte kaas weer een heel ander datumsysteem ; dan is de kaas al wel aangebroken en zou je hem dus binnen een week of wat op moeten eten, maar door het vacuum verleng je de houdbaarheid nog een beetje.