Kan ik boodschappen na 7 uur nog in de koelkast leggen?

Na het doen van boodschappen was het 7 uur rijden vooraleer ik thuis was.
Een dicht pak gerookte zalm en dicht pak rauw kogelbiefstuk liggen nu in de koelkast, maar zijn dus lang onderweg geweest. Kan dit kwaad?

3 jaar geleden
1.8K
Amadea
3 jaar geleden
Was de auto verwarmd of lagen de boodschappen in een van het zitgedeelte afgeschermd deel van het voertuig?
testje34
3 jaar geleden
kachel stond voortdurend op de stand 1 op 20 graden ongeveer.
Deur wel vaak even kort open en dicht geweest (buiten is het 0 graden)
Ritsuka
3 jaar geleden
Zorg dat je een koeltas in de auto hebt liggen voor de volgende keer.
Utrecht
3 jaar geleden
7 uur bij (ongeveer) kamertemperatuur niet aan te bevelen. Dus de fabrikant/leverancier zal geen garantie op houdbaarheid kunnen/willen geven.
Maar doorgaans kan het best: als je producten vers waren bij aankoop en je ze vervolgens niet te lang meer bewaard.
Met gezond verstand kom je een heel eind: kijk en ruik aan de producten. Als ze er nog goed uitzien en niet vreemd ruiken of smaken, kan je het nog prima eten.
Dus ik zou niet meer uitgaan van de aangegeven houdbaarheidsdatum, maar beide producten (biefstuk maar zeker de zalm) direct bereiden. Dus eet de zalm vandaag of morgen op en bak de biefstuk.

Antwoorden (1)

Tuurlijk kan dat. Mijn oma en opa hadden helemaal geen koelkast, hoe zouden die ooit overleefd kunnen hebben? Voor de zekerheid kun je een dag aftrekken van de uiterste houdbaarheidsdatum.
Tip: Ik doe de gekoelde en bevroren spullen altijd bij en dicht op elkaar in de boodschappentas, dan blijft het langer koel.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Volgende keer : In kranten gewikkeld en dan in een vuilniszak samen houdt de temperatuur laag. Uiteraard niet in de zon in de auto, maar neer leggen op een koele plek.
N.B. Ook in een koelbox is het koeler te houden.
LeonardN
3 jaar geleden
"Mijn oma en opa hadden helemaal geen koelkast, hoe zouden die ooit overleefd kunnen hebben?"
Mijn opa en oma hadden ook geen koelkast zelf, maar sloegen verse waren op in een centrale koeling, daarvoor neem ik aan dat mensen vlees vooral pekelden om het goed te houden, of kort na de slacht opaten. Daarnaast gok ik dat mensen in die tijd iets beter tegen bacterieën konden, net als mensen in landen waar hygiëne wat anders geregeld is (denk aan drinkwater in landen als Egypte).