Dit zijn bewust toegevoegde voedingsvezels.
Van vezelrijk voedsel is keer op keer aangetoond dat het de verzadiging verhoogt, het risico op hartaandoeningen en diabetes type 2 vermindert en de spijsvertering verbetert. Maar ondanks deze voordelen nuttigen de meeste mensen niet aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, met een gemiddelde van slechts 15 g per dag - ver onder de aanbevolen dagelijkse vezelinname van 25 tot 38 g voor adolescenten en volwassenen.
Omdat de meeste mensen niet genoeg vezels binnenkrijgen, voegen fabrikanten verschillende soorten vezels toe aan voedingsmiddelen en zelfs dranken om de consumptie hiervan te stimuleren: oplosbare maïsvezels, polydextrose en oplosbare vezeldextrine aan voedingsmiddelen zoals ontbijtgranen, soepen, gebak en maaltijdvervangers.
Met dank aan Utrecht: oplosbare maïsvezels, ook bekend als resistente maltodextrine, wordt in veel voedsel gebruikt om het vezelgehalte te vergroten en kan worden gebruikt als suikervervanger.
https://perfectketo.com/soluble-corn-fiber/
SimonV
3 jaar geleden
Utrecht
3 jaar geleden
Ik denk dat de vezels om een andere reden worden toegevoegd.
Vezels zoals inuline, polydextrose en mogelijk ook maisvezels verbeteren de textuur van ijs en werken als eens soort vetvervanger. Dus een romiger mondgevoel met minder vet.