Is ijs dat half ontdooid is, niet meer goed?

Vandaag hebben wij ijs gekocht in duitsland (gewoon een bak aardbeien ijs) en dit moest dus een kwartiertje ongeveer in de auto. Wel vervoerd in een vriestasje, maar toen ik hem thuis pakte om in de vriezer te doen voelde het wel best gesmolten. Niet helemaal, maar vooral aan de zijkanten voelde het best zacht. Ik heb ooit een keer gelezen dat als iets ontdooit en je het dan weer in de vriezer doet er veel bacteriën kunnen ontstaan. Is dat ijs nu niet meer goed of zal dat nog wel mee vallen?

1.7K
Amadea
3 jaar geleden
In een afgesloten verpakking zullen geen bacteriën ontstaan. Dat zal alleen kunnen als de bak open is geweest.
Utrecht
3 jaar geleden
@Amadea. IJs is niet steriel. Ook in de afgesloten bak zitten er al bacteriën in. Die kunnen echter niet groeien vanwege de lage temperatuur (en lage Aw). Het grotere probleem met halfgesmolten ijs, is dat bij herbevriezing in de vriezer thuis grote ijskristallen ontstaan. Het ijs zal niet meer glad en romig smaken maar heel zanderig en grof aanvoelen.

Antwoorden (1)

Zoals jij het beschrijft is het ijs aan de buitenkant zacht geworden, maar dan hoeft het nog niet helemaal ontdooid te zijn. Er is daar dus helemaal nets mis mee als je het weer in de vriezer bewaard. Ontdooide waren die echt helemaal op (kamer)temperatuur geweest zijn kan je niet meer invriezen, maar je kan het wel binnen 24 uur opeten.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Utrecht
3 jaar geleden
Met de veiligheid zal inderdaad niets mis zijn als het ijs half ontdooid is geraak. Echter; zachtgeworden ijs betekend wel dat een deel van het water is ontdooid. Als dat thuis in de vriezer weer bevriest, is dat vaak in grotere/grovere kristallen. Dan raak je de zachte en romige smaak kwijt en wordt het ijzig/grof/zanderig.