Wat is de functie van vincotto in een recept en hoe kun je het vervangen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.3K
tinus1969
3 jaar geleden
Vincotto is gekookte wijn; ik vermoed dat 'gewone' rode wijn een goede vervanger is.

Antwoorden (2)

Vincotto is een hele specifieke smaakmaker. Je hebt er maar heel weinig van nodig (paar druppeltjes) omdat het erg geconcentreerd is. Er is niet echt een vervanger voor, maar het heeft een zoet-zuur karakter en elk zoetzure smaakmaker kan je als alternatief gebruiken, maar het wordt dan gewoon anders.
3 jaar geleden
Vincotto is een azijnachtige siroop van ingekookte druivenmost. Het wordt meestal gebruikt als dressing voor salades, maar dient ook wel als ingrediënt van pastasaus.

Het is in Nederland moeilijk te krijgen. Als vervanger kun je balsamicosiroop gebruiken. Hou je meer van zoet dan van zuur, dan kun je beter met wat water verdunde appelstroop nemen.
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Enig idee waar het te koop is in ons land?
Amadea
3 jaar geleden
In een (web)winkel die Italiaanse delicatessen verkoopt. Bijvoorbeeld https://www.desmaakbeleving.nl/a-40908345/vincotto-van-gianni-calogiuri/vincotto-van-gianni-calogiuri-originale/