Is intermittent fasting nou echt goed voor je?

Bij intermittent fasting heb je een bepaalde periode van de dag waarin je niet eet. Bij vrijwel alle schema’s zie ik dat het ontbijt wordt overgeslagen of wordt uitgesteld. Je hoort eigenlijk altijd dat je ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is en dat het slecht is om niet te ontbijten. Ik heb meerdere artikelen gelezen over intermittent fasting, maar hier werden nadelen van het overslaan van ontbijt nooit genoemd. Weet iemand hoe dit zit?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Zolang je ervoor zorgt dat je buiten het vasten voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, is intermittent fasting niet heel slecht voor je gezondheid.

Het Voedingscentrum zegt over het overslaan van het ontbijt:
Het verband tussen regelmatig eten en het risico op hart- en vaatziekten, kanker, diabetes type 2 en overgewicht wordt veel onderzocht. Vermoedens bestaan dat hoe laat we eten, hoe vaak we eten en maaltijden overslaan, een effect kan hebben op onze gezondheid. Dat heet Chrono-nutrition.
Er is nog discussie over de gezondheidseffecten van wel of niet ontbijten. De meeste onderzoeken laten zien dat ontbijten gunstige effecten kan hebben, vooral bij kinderen en adolescenten. Zo lijkt er als je ontbijt minder risico te zijn op overgewicht, diabetes, hart- en vaatziekten en hoge bloeddruk.
Maar het is lastig om goed vast te stellen of er een verband is tussen overgewicht, ziekten en niet ontbijten. Het overslaan van het ontbijt kan namelijk samenhangen met ongezonde gewoonten, zoals veel snacken, roken, alcohol drinken en weinig bewegen.
Uit ander type onderzoek (klinische studies) komt dat er een kleine daling is in de dagelijkse energie-inname en lichaamsgewicht als het ontbijt wordt overgeslagen. Dit komt waarschijnlijk doordat niet-ontbijters de energie die ze missen door het ontbijt over te slaan later op de dag maar voor een deel compenseren. Het is niet bekend of dit op de lange termijn ook geldt.
Hier staan nog wat mogelijke nadelen:
https://www.businessinsider.nl/signs-intermittent-fasting-unsafe-unhealthy-2019-7
Toegevoegd op 07 november 2020 11:57: tekst
SimonV
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het idee dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is, is een typisch vanuit de VS overgewaaid idee dat door de fabrikanten van ontbijtgranen is gestimuleerd.

Ondertussen zijn er diverse redenen om te denken dat pakweg 2 keer op een dag eten eigenlijk het gezondst is.