Wat is een kip à la Pompadour?

Het wordt bezongen in het liedje "Friet met mayonaise" van Johnny Hoes. Waarschijnlijk een gerecht, maar wat precies?

3 jaar geleden
1.3K
Pieterke
3 jaar geleden
Het is een stoofgerecht. Hier heb je een recept: https://www.smulweb.nl/recepten/1067178/Kip-pompadour

Antwoorden (2)

Die krijg je met onderstaand recept.

"Ingrediënten

2 braadkippen
2 el boter
zout,peper
3 dl droge witte wijn(bv muscadet)
coctailworstjes
1 gehakte ui
1 dl kippebouillon van een tablet
1 dl slagroom
3 eidooiers
enkele druppels citroensap

Bereidingswijze
Braad de kippen even mooi bruin aan en strooi er zout en peper over.
Schenk de witte wijn erover en doe de coctailworstjes erbij met de gehakte ui en de kippebouillon.
Laat het geheel 30-40 min. stoven.
Leg de kippen en de worstjes in een schaal die u even warm houdt.
Klop de slagroom met de eidooiers los.
Schenk er onder goed roeren enkele druppels van het stoofvocht bij.
Doe er de rest van de stoofvocht bij en verwarm alles onder heel goed roeren zonder het te laten koken.
Voeg citroensap toe en schenk een deel ervan bij de kip.
Serveer de rest van de saus er apart bij."
Toegevoegd op 23 oktober 2020 16:05: bron
3 jaar geleden
Jeanne-Antoinette Poisson was 19 jaar lang de minnares van Lodewijk XV, de koning van Frankrijk. Zij had geen adellijke titel en daarom gaf Lodewijk XV haar de naam van Marquise de (= markiezin van) Pompadour. Zo heet een domein in de Dordogne, waar in de tegenwoordige tijd een paardendressuurschool in zetelt. Veel van de gerechten die de voorkeur van deze markiezin hadden werden vervolgens voorzien van de toevoeging 'à la Pompadour'. (Trouwens, niet alleen gerechten maar ook kleding en kapsel).

Kijkend naar de recepten van een aantal van de gerechten lijkt het er vooral om te gaan dat het in boter wordt bereid en er witte wijn en (slag)room bij gebruikt worden.
Amadea